BMW XM har korats till Årets sämsta bil. Den har sågats i tester, kallats ful och visar sig nu sälja dåligt. BMW erkänner nu misstag med lanseringen.
– XM fungerar helt enkelt inte, skriver Top Gear.
BMW XM var tänkt att bli M-avdelningens flaggskepp, men den har inte alls gått hem hos köparna som tänkt. För första gången sedan BMW M1 på 70-talet kom BMW M GmbH med en egen originalmodell. XM försöker vara extra allt. Den extroverta och utåtagerande designen med en enorm guldinfattad grill sticker visserligen ut, men de flesta tycker den är ful.
Bilen försöker att vara både sportbil och tung SUV på samma gång och ta upp konkurrensen med Ferrari Purosangue och Lamborghini Urus. I Sverige startar prislappen på 1 821 000 kronor. I USA har handlarna tvingats sänka priset med 100 000 kronor efter att försäljningen gått ner till 443 exemplar senaste kvartalet.
Journalister har redan sågat bilen och BMW-entusiaster har suckat. Och nu visar det sig att köparna sviker BMW XM, den säljer långt sämre än vad BMW hoppats, även på den viktiga USA-marknaden. Den är en stor flopp. Nu har Top Gear utsett den till Årets sämsta bil och Årets största misslyckande. Bilen är inte bra på något. Den är för klumpig för att vara en sportbil, för dyr som familjebil och har för kort räckvidd som hybrid.
Nu erkänner BMW M-chefen Frank Van Meel att bilen inte säljer så bra. Men enligt Van Meel beror det inte på att bilen är dålig. Istället släppte BMW värstingversionen XM Label Red med 750 hästkrafter för tidigt. Det fick köparna att hoppas över vanliga XM med 653 hästkrafter. Köparna har istället rusat till BMW M3 Touring.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter