Så satsar Porsche på att fånga in CO2 från luften

Porsche satsar på att fånga in CO 2 från luften. Den ska sedan göras om till e-bränslen, drycker, plast eller användas till elbilsbatterier. 
– Denna teknik har potential att ge ett betydande bidrag till kampen mot klimatförändringar, uppger Porsche. 

Att enbart minska CO 2 -utsläppen kommer inte att räcka för att stoppa den globala uppvärmningen. Enligt Porsche måste vi under de kommande decennierna börja ta bort CO 2 från atmosfären i stor skala. Sportbilsföretaget satsar därför på att fånga in koldioxid från luften med så kallad DAC-teknik. Porsche meddelar nu att man börjar utveckla tekniken tillsmanna s med delstatsregeringen i Baden-Württemberg, Porsche AG och Center for Solar Energy and Hydrogen Research Baden-Württemberg (ZSW)

Porsche har redan dragit igång en pilotanläggning i Chile där man fångar in koldioxid och förvandlar den till e-bränsle med hjälpa av vatten. Bensinen görs med hjälp av vindkraft och möjliggör en nästan koldioxidfri drift av bensinmotorer. I inledningen kommer Porsche att tillverka 130 000 liter e-bensin per år. Bränslet kommer att användas under racingtävlingar i Porsche Mobil 1 Supercup och på Porsche Experience Centers. Sedan är tanken att tillverkningen ska skalas upp till 55 miljoner liter per år om några år. I slutet av decenniet ska produktionen vara 550 miljoner liter. Men än så länge är literpriset otroligt högt: Över 500 kronor per liter. 

Porsches anläggning för e-bränslen i Chile.

– Enligt vår uppfattning är direkt luftinfångning en viktig, framåtblickande teknik – för energiutvinning, för kampen mot klimatförändringar och för hållbarhet. Vi är därför mycket glada över att delstaten Baden-Württemberg och ZSW inser vikten av denna framtida teknologi och kommer att stödja oss i dess utveckling. Vi behöver starka partners och allianser för utvecklingen av innovationer så att vi tillsammans kan ge svaren på vår tids utmaningar, säger Barbara Frenkel, styrelseledamot för inköp på Porsche.