Det är inte bara facket som är missnöjda med Tesla. Antalet ärenden från ägare hos Allmänna Reklamationsnämnden har ökat med 112,5 procent under 2023 – trots att hela året ännu inte gått. Flera av fallen gäller tvister om garantiärenden.
– Det började med att vatten rann in i bilen via bakluckan vid regn/tvätt och samlades i bagageutrymmet. Bakluckan har sedan dess fått 4 reparationsförsök och blivit utbytt 2 gånger. Efter det 5:e reparationsförsöket kommer det fortfarande in vatten i bagageutrymmet, skriver en ägare som nu vill häva sitt köp.
Under 2023 har Tesla i Sverige dragit på sig 51 anmälningar i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Det är en uppgång med 112 procent jämfört med 2022. Visserligen har Tesla sålt fler bilar än någonsin i år, men ökningen är ändå anmärkningsvärd då antalet bilar ökat med 49 procent. Carup har gått igenom de senaste anmälningarna, och bara den senaste månaden har ett tiotal fall inkommit. Flera fall handlar och vattenläckor och att Tesla är oense med bilägarna om garanti ska gälla.
En Teslaägare har drabbats av att vatten läckt in i bagageutrymmet på hans nya Tesla Model Y. Trots fem försök och två nya bakluckor har inte Tesla lyckats laga bilen. Ägaren har därefter försökt häva köpet, något Tesla inte vill gå med på. Att Tesla Model Y läcker in vatten i bagageutrymmet är ett problem som drabbat många ägare till modellen runt om i världen, Tesla har även skickat ut en servicenotis om att kontrollera vattenläckor i bagaget.
– Det började med att vatten rann in i bilen via bakluckan vid regn/tvätt och samlades i bagageutrymmet. Bakluckan har sedan dess fått 4 reparationsförsök och blivit utbytt 2 gånger. Efter det 5:e reparationsförsöket kommer det fortfarande in vatten i bagageutrymmet.
– Det har även blivit flera skador på bilen vid varje reparationsförsök, på lack, karossdetaljer, fälgar med mera som inte har blivit åtgärdade. Under det 3:e reparationsförsöket fick jag ett meddelande att bilen var klar för hämtning. Jag åkte dit för att hämta den, men skicket på bilen var återigen under all kritik, så jag lät den stå kvar hos Tesla och försökte då häva köpet den 11 april, skriver ägaren i sin anmälan.
Ägaren har nu fått ett kostnadsförslag på 13 250 kronor för att åtgärda de skador som har uppstått under de misslyckade reparationsförsöken.
– De ville att jag återigen lämnar in bilen för reparation i Norrköping och har gett mig ett kostnadsförslag på 13250kr som de tvingar mig acceptera innan bilen lämnas in, ifall de anser att det inte går på garantin trots att det är skador de orsakat själva. Jag har inte accepterat detta kostnadsförslag och de svarar nu inte längre mig, uppger ägaren.
Ytterligare kund har drabbats av att bilen läcker in vatten. Den här gången händer det när Teslan tvättas i en maskintvätt utan borstar. Trots att bilen har ett tvättläge uppger Tesla att garantin inte gäller när bilen tvättas i en automattvätt. Ägaren vill nu att läckaget lagas på garanti och få felsökningsavgiften tillbaka. Men i Teslas bruksanvisning finns friskriver sig Tesla från alla garantianspråk på grund av fel som uppstår i biltvätten.
– Vi beskriver problemet samt skickar med bilder och visar upp videoklipp och de tar in bilen för en felsökning. Efter ett par timmar får vi en notis om att bilen är klar och vi kan hämta den men väl på plats hos tesla så menar dem att dem inte kunde hitta något fel på bilen och vi behöver betala 2500kr för felsökningen de gjort på bilen (annars får jag inte ut bilen). När jag talar om att jag inte kommer betala och de måste åtgärda problemet menar de på att det står i bilens användarhandbok att Tesla tydligt rekommenderar att inte tvätta bilen i maskintvätt utan endast tvätta bilen för hand, skriver anmälan.
En anmälare har upplevt ett vinande ljud i sin Model 3 och lämnade in bilen på lagning hos Teslas verkstad. Först bekräftades att felet skulle lagas på garanti, men nu krävs Teslaägaren istället på 1500 kronor.
– Jag lämnade bilen igår. De föreslog att en mekaniker skulle åka med innan jag lämnade den. Mekanikern hörde ljudet direkt och sade “så ska det inte låta, vi kommer laga detta”. Därför lämnade jag den. Om de hade sagt att det ska kunna låta så hade jag inte lämnat den där. Men nu sade han “vi lagar detta”. Idag fick jag meddelande att de inte kommer laga detta då de anser det ligger ”inom deras norm”. Dessutom säger de att jag nu ska betala 1500 kr för undersökningen. Allt detta trots mekanikerns ord igår, uppger ägaren i sin anmälan till ARN.
Inget av dessa fall har ännu avgjorts av ARN ännu. Det är långt ifrån säkert att ägarna får rätt. ARN kommer att inhämta svar från Tesla och sedan komma med en rekommendation. Tesla har tidigare funnits på ARN:s svarta lista efter att ha struntat i att följa rekommendationen i ett fall. Att verkstäder tar ut felsökningsavgift om garantin inte täcker felet är inget unikt för Tesla, de flesta andra bilmärken och verkstäder har har liknande regler.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter