Nu får IF Metall hård kritik för att de straffar Teslaägare istället för Tesla. Sympatistrejken mot skadeverkstäder anklagas för att hålla Teslaägares privata bilar som gisslan.
– I flera intervjuer har IF Metall pratat om hur företaget Tesla ”överträtt alla gränser” i konflikten. Men tyvärr har även fackföreningen själv gjort det, skriver Tibor Blomhäll, president för Tesla Club Sweden.
Teslastrejken har nu pågått i två veckor och utökats till att gälla externa skadeverkstäder och blockad mot att ta i land Teslas bilar i hamnar. Dessutom ska elektriker som servar Teslas laddstationer tas ut i strejk. Nu får Tesla hård kritik för att IF Metalls sympatistrejker enbart slår mot ägare till Teslabilar, och att Tesla inte drabbas.
Ägare som krockat sina bilar kan inte längre reparera dem på Werksta, som är en av få godkända skadeverkstäder i Sverige som får reparera Teslas bilar. Vissa ägare är strandsatta med inlämnade bilar som nu inte kan lagas.
– En åtgärd riktad mot företaget Tesla skulle vi haft förståelse för. IF Metall har ju en pågående konflikt mot dem som de vill eskalera. Men mig veterligen har facket inte en konflikt mot oss vanliga svenskar som råkat köpa en bil av märket Tesla, skriver Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden.
Teslabilar sitter nu fast på skadeverkstäderna och kan inte få sina krockskador reparerade.
– Om jag får en buckla på min Tesla vänder jag mig till en karossverkstad som Werksta för att åtgärda skadan. Företaget Tesla är över huvud taget inte inblandat i den reparationen, endast jag som privatperson och möjligtvis mitt försäkringsbolag. Vi protesterar därför mot att bli indragna i fackets konflikt mot biltillverkaren Tesla. Privatpersoners bilar sitter nu utan åtgärd i Werkstas verkstäder som ett slags gisslan i konflikten. Bilar som inte ägs av företaget Tesla och vars reparation Tesla inte är involverade i. Att de bilar nu inte blir lagade påverkar över huvud taget inte företaget Tesla – för de är inte ens inblandade i processen, skriver Tibor Blomhäll.
IF Metall har dock ingen förståelse för kritiken. Avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, som blivit strejkgeneral, menar att det inte går att undvika att utomstående drabbas av konflikten.
– Det är tyvärr så att strejker ofta drabbar tredje man. Så har det även varit när sjuksköterskor har gått i strejk. Jag beklagar det. Men det stämmer inte att strejken inte drabbar Tesla. Werksta köper in reservdelar från Tesla, då för de in pengar i Teslasystemet, säger Veli-Pekka Säikkälä till Carup.
Även Teslas laddstationer som många andra elbilsägare är beroende av för sin mobilitet kan snart sluta fungera. Fackförbundet Elektrikerna går ut i sympatistrejk och kommer inte serva, laga eller installera laddstationer åt Tesla.
– Det är tråkigt, folk kommer säkert att bli arga på oss. Säkert på Tesla också. Men det bästa sättet att ta hand om sina kunder är att skriva ett kollektivavtal och inte säga nej som en tjurig unge utan att ange vad som är fel i avtalet, säger Veli-Pekka Säikkälä.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter