Elbilar sliter däck dubbelt så fort – myt eller verklighet?

Däcken på elbilar slits dubbelt så fort som på bilar med förbränningsmotor. Det hävdar Sveriges Radio i ett nytt inslag. 
– De tittar på att de inte tankar fossilt bränsle och tycker det är miljövänligt, men just på däckbiten är det inte det, uppger en däckverkstad för Sveriges Radio P4. 
Men fakta om elbilars däckslitage är långt ifrån entydiga – det finns flera rapporter som motsäger varandra. 

I ett nytt radioinslag hävdar Sveriges Radio P4 att elbilar sliter ut däcken dubbelt så fort som bilar som drivs med förbränningsmotor. De har intervjuat en däckverkstad i Göteborg och tagit del av en undersökning som däckföretaget Euromaster gjort i Danmark för ett år sedan. 
– För det första är det tyngre bilar och sedan är det motorstarkare bilar, accelerationen blir snabbare och folk gasar mer, säger Martin Parneryd som arbetar på en däckverkstad i Göteborg till Sveriges Radio. 

Men faktum är att det saknas tillförlitlig forskning om en elbil verkligen sliter däcken  mer än en bil med förbränningsmotor. Eftersom bilen är tyngre och oftast har en starkare och mer kraftfull motor ligger det nära till hands att tro att det är så. Men det finns flera olika kartläggningar som ger en splittrad bild. 

Euromaster i Danmark genomförde förra året en undersökning bland 37 chefer på sina verkstäder i Danmark. Där uppges det att elbilsägare måste räkna med ökade kostnader för däck.
– Även en familjevänlig elbil är en tung bil jämfört med t.ex. en bensinbil. Samtidigt är majoriteten av alla elbilar betydligt snabbare än den bil som de flesta kommer ifrån. Och de två sakerna tillsammans kan ha stor inverkan på hur snabbt du riskerar att behöva byta däck, säger Michael Guldbæk Larsen, verkstadschef på Euromaster i Ålborg. 

Enligt Euromaster finns det elbilsägare som måste byta däck efter 1800-2000 mil, medan de som har en fossil bil med de mest hållbara däcken kan köra 4000-4500 mil. Deras undersökning redovisar inga mer exakta resultat än så och bevisen tycks vara anekdotiska. Förutom att bilarna är tyngre förekommer det också att bilen har fel hjulinställning från fabrik, vilket kan göra att däcken slits snabbare. 

Svenska VTI har intervjuat 308 bilägare om däckslitage, och de flesta märkte ingen skillnad mellan elfordon och vanliga bilar, men forskarna efterlyser mer tekniska studier. Grafik: VTI

Svenska VTI har gjort en forskningsstudie som tyder på att dubbelt så snabbt slitage kan vara en överdrift. De uppger att problemet är komplext och att det finns många olika faktorer som samverkar och påverkar slitaget. VTI-forskarna Mats Gustafsson och Raheb Mirzanamadi  har intervjuat elbilsägare på uppdrag av regeringen. Totalt har 308 personer och 27 företaget besvarat studien.

Studien stödjer delvis hypotesen att däcken på elfordon slits snabbare, speciellt när det gäller rena elbilar.
– Den här studien har gett en tvetydig bild. Litteraturstudier visade att elfordonens däck riskerar att slitas ut mer än fossildrivna fordons, detta eftersom de är 15 till 20 procent tyngre, samt har mer kraft vid acceleration och inbromsning. Däremot tycks ett mer försiktigt körbeteende ha haft motsatt verkan, säger Raheb Mirzanamadi.

Enkäterna visade att de flesta användare av elfordon upplevde liknande däckslitage som för fossildrivna fordon, medan cirka 33 procent av de privata användarna och 12,5 procent av de professionella användarna upplevde snabbare däckslitage. Orsaker som de bedömde som viktiga var till exempel tyngre fordon och kraftigare acceleration. Ungefär 15,3 procent av de privata användarna upplevde långsammare slitage, vilket ofta förknippades med förändrat körbeteende. Forskarna efterlyser mer tekniska studier på hur elbilar påverkar däckslitaget. 

För några år sedan gick finska Nokian Tyres ut och hävdade att elbilar sliter däcken mindre än en fossil bil. Orsaken skulle vara elmotorernas snabba effektjustering. 
– Tvärtom sliter moderna elbilar däck i mindre utsträckning än traditionella bränsledrivna bilar tack vare ett effektivt antisladdsystem. Elmotorns snabba effektjustering gör att antisladdystemet kan arbeta väldigt snabbt för att minska risken för sladd. Systemet fungerar mycket snabbare än ett antisladdsystem på en bränsledriven bil, säger Nokian Tyres däckexpert Mikko Liukkula i ett uttalande.

Ett av bevisen som förs fram är att Mikko Liukkula själv kört en Tesla och att bilen på 1200 mil vintertid bara slitit däcken en millimeter. Nokian Tyres använder i stor utsträckning elbilar vid sina vinterdäckstester i Ivalo i norra Finland. 

Än så länge är bevisen för att elbilar sliter däcken mer än bilar med förbränningsmotorer anekdotiska. Det finns heller inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara dubbelt så snabbt slitage.