Hur låter och beter sig 900 hästkrafter i en Audi RS7?
Spänn fast säkerhetsbältet och njut – i den här videon får du svaret.
Har du någon gång gått förbi Audis nya RS-modeller i bilhallen och tyckt att de verkar lite för tama? Då kanske den här videon kan pigga upp. Med 900 hästkrafter i familjebilen RS7 klarar den att hålla jämna steg med de flesta superbilar.
Då bör det först påpekas att originalversionen är en av de hetaste familjebilar som går att köpa i dag. Under huven finns en uppgraderad variant på 4.0 TFSI twin-turbo V8 som levererar 600 hk vid 6000 varv och 800 Nm vridmoment från 2050 varv. Den producerar även 40 extra hästkrafter med hjälp av ett högre kompressortryck vid acceleration.
0-100 km/h går på 3,6 sekunder, 0-200 km/h på 12 sekunder och toppfarten är 305 km/h med RS dynamic package plus.
Och som sagt: det här är originalmotorn.
Tuningfirman Magic Motorsport gav den här RS7:an 300 hästkrafter extra, och nog kunde bilen briljera både före och under dragracet.
Om du är vän av råa, specialdesignade utblås bör du höja ljudet i början av videon. Du kommer inte bli besviken.
Racet då? Jo, RS7:an hade en fart på 255 km/h över mållinjen, och då hade motorn knappt börjat varva upp.
Föraren gav motståndaren ett litet försprång i starten på grund av långsam reaktion, men när foten började pressa ner gaspedalen rejält var det inget snack om hur racet skulle sluta.
Audi RS7 har även ett 48V mildhybridsystem (som även finns i A7) som bidrar till en lägre förbrukning med 0,8 l/100 km, men inte någon högre prestanda. Det är oklart om mildhybriden har plockats bort på RS7:an i videon.
Bilen har till skillnad från kombin RS6 en sportigare coupékaross. Jämfört med en vanlig A7 Sportback har bilen fått bredare skärmar, andra stötfångare och en rad kolfiberdetaljer. Dessutom finns en spoiler på bakluckan som fälls upp i farter över 120 km/h.
Maths Nilsson är grundare av Carup.