Bränslebolagen i Sverige vill behålla den dyrare dieseln och rädda kvar reduktionsplikten. Om reduktionsplikten ändras med mindre biodrivmedel vill de senarelägga införandet – de är också i konflikt med regeringen om hur mycket priset ska sänkas.
– Regeringen och Sverigedemokraterna har i samband med presentationen av förslaget kommunicerat till allmänheten att den lägre reduktionsnivån kan leda till att diesel blir 5:50 kronor billigare per liter. Detta kommer inte att kunna bli verklighet, uppger branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Igår berättade Carup att lastbilstillverkaren Scania kräver att reduktionsplikten och den dyrare biodieseln som till cirka 40 procent blandas i vår diesel ska behållas. Nu har även bränslebolagen och drivmedelsbranschen svarat på regeringens remiss om sänkt reduktionsplikt. Via branschorganisationen Drivkraft Sverige kräver sju bränslebolag att reduktionsplikten behålls. De kan dock tänka sig en minskning, något de inte varit beredda att samtycka till tidigare.
– Att genomföra den föreslagna sänkningen av reduktionsnivåerna för bensin respektive diesel till sex procent skulle innebära att vi backar inblandningsnivåerna för diesel med ca tio år samtidigt som Sveriges klimatutsläpp kommer att öka med ca 4-5 miljoner ton koldioxid fr.o.m. 2024, skriver Drivkraft Sverige i sitt remissvar.
Drivkraft Sverige: Så kan konkurrenskraft behållas med reduktionsplikt
Bränslebranschen kan dock tänka sig att reduktionsplikten nästa år sänks från dagens nivå till 19,3 procent, innan den trappas upp igen. Regeringen föreslår sex procents reduktion.
– Vi föreslår i stället att reduktionsplikten för bensin bibehålles på 7,8 procent men att reduktionsplikten för diesel sänks under 2024 från 30,5 procent till 19,3 procent för att därefter höjas successivt, dvs en återgång till de reduktionsnivåer för diesel som vi hade när reduktionsplikten infördes 1 juli 2018.
Regeringen har uppgivit att dieseln blir fyra kronor billigare per liter jämfört med idag när reduktionsplikten försvinner, och 5,50 kronor billigare per liter jämfört med 2024 års nivå om lagen inte införs. Drivkraft Sverige hävdar att det är felräknat, utan att ange några andra siffror. Bränslebranschen har tidigare kritiserats för att de vill stoppa en del av sänkningen i egen ficka.
– Prismekanismerna för drivmedel är komplexa. Att enbart sänka reduktionsplikten kommer inte nödvändigtvis leda till de sänkningar som utlovades inför valet, vilket också påpekas i promemorian. Regeringen och Sverigedemokraterna har i samband med presentationen av förslaget kommunicerat till allmänheten att den lägre reduktionsnivån kan leda till att diesel blir 5:50 kronor billigare per liter. Detta kommer inte att kunna bli verklighet eftersom regeringen har utgått från den planerade reduktionspliktsnivån för 2024 på 40 procent för diesel trots att den faktiska nivån idag är 30,5 procent.
Enligt Drivkraft Sverige är det också för snabbt att ändra lagen redan från nyår. De vill att bränslebolagen får längre tid på sig att sänka reduktionsplikten till sex procent. Minst nio månader från att lagen klubbas igenom är kravet.
– Förslaget ska träda i kraft den 1 januari 2024. Promemorian anger att branschen behöver tid för att anpassa inköp av både fossila och fossilfria drivmedel till de nya förutsättningarna. I promemorian föreslås därför att lagändringen bör träda i kraft 1 januari 2024, det vill säga i skrivande stund om drygt fyra månader. Detta är mycket kort framförhållning, vilket skapar stora risker för branschen gällande inköp, produktion och lagerhållning. Det skapar också en stor osäkerhet för många drivmedelskunder. Branschen har i tidigare aviserade förändringar varit mycket tydliga med att minst nio månaders framförhållning är nödvändig för en trygg förändring. Drivkraft Sverige vidhåller den ståndpunkten även i detta fall, uppger organisationen.
Drivkraft Sverige har förre statsministern Fredrik Reinfeldt som ordförande och medlemsföretagen är Circle K, Lantmännen, Neste, Nynas, OKQ8, Preem och St1.
Drivkraft Sverige: Så kan konkurrenskraft bibehållas
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter