Drivkraft Sverige: ”Så kan konkurrenskraften bibehållas”

Branschorganisationen Drivkraft Sverige har bett om att få göra ett förtydligande med anledning av Carups artikel om remissvaret gällande regeringens och Sverigedemokraternas förslag till sänkning av reduktionsplikten:

Med anledning av Carups artikel gällande förslag till sänkning av reduktionspliktsnivåerna för bensin och diesel till sex procent vill vi påpeka följande:
Drivmedelsbranschen är mitt inne i en omställning från fossilt till fossilfritt och är måna om att det styrmedel som stöder detta är långsiktiga och förutsägbara. Vi är samtidigt måna om att drivmedelspriserna är i paritet med övriga länder för att värna industrins och transportbranschens konkurrenskraft och privatpersoners mobilitet. När det gäller bensin är priset i paritet med andra länder eller lägre. Dieselpriset är däremot det i särklass högsta i Europa.

Vi har därför redan under början av året föreslagit till regeringen att reduktionsnivån för diesel sänks till 19,3 procent samtidigt som drivmedelsskatten för diesel sänks till EU:s miniminvå och reduktionspliktsavgiften för bensin och diesel justeras till den nivå som avsågs när reduktionsplikten introducerades. Sammantaget innebär våra förslag att konkurrenskraften bibehålls, dieselpriset vid pump hamnar i nivå med våra grannländer och övriga länder i Europa. För bensin bör reduktionsnivån behållas på nuvarande 7,8 procent.

Regeringen och Sverigedemokraterna har i samband med presentationen av förslaget kommunicerat till allmänheten att den lägre reduktionsnivån på 6 procent kan leda till att diesel blir ca 5:50 kronor billigare per liter vid pump. Det är om man jämför med reduktionsnivån för 2024 på 40 procent Om man jämför med dagens reduktionsnivå på 30,5 procent, vilket man bör göra,  blir prissänkningen ca 4 kr vid pump enligt regeringens beräkningar.

Drivmedelsproducenterna investerar redan nu i ökad produktion av biodrivmedel i Sverige men även internationellt för att möta den ökade efterfrågan på biodrivmedel som tidigare varit tydlig i Sverige såväl som i EU och resten av världen. Stora delar av dessa planerade volymer som hade kunnat få avsättning på den svenska marknaden kommer nu att avsättas på andra marknader när reduktionsplikten sänks kraftigt. Detta leder till en ökad risk för redan gjorda och planerade investeringar. Förslaget beaktar inte drivmedelsbranschens behov av långsiktighet och det industripolitiska perspektivet saknas helt.

Förutom att vi föreslår mindre sänkningar av reduktionsplikten än vad regeringen gör för åren 2024-2026 så  vill vi påpeka vikten av att reduktionsnivåerna för åren 2027-2030 utreds och fastställs så snart som möjligt för att skapa långsiktighet och förutsägbarhet.

Hållbara biodrivmedel är tillsammans med fortsatt energieffektivisering och elektrifiering enligt rapporter och underlag från t.ex Energimyndigheten, Trafikverket och Naturvårdsverket en förutsättning för att Sverige ska klara nå transportsektorns klimatmål till 2030 men även våra bindande åtaganden inom EU till 2030.
Anders Norén, hållbarhetschef Drivkraft Sverige

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester