Scania kräver stopp för ny lag med 4 kr billigare diesel

Regeringen har lagt fram ett nytt lagförslag till slopad reduktionsplikt. Effekten är att dieselpriset ska sänkas med fyra kronor från nyår. Nu kan Carup avslöja att lastbilstillverkaren Scania vill att lagen som minskar biobränslen stoppas. 
– Scania avstyrker detta förslag och anser att en hög inblandning biodrivmedel i bensin och diesel är ett mycket kostnadseffektivt och enkelt styrmedel för att minska växthusgasutsläppen och nå Sveriges klimatmål inom transportsektorn, uppger företaget i ett remissvar till regeringen. 

I början av juli blev regeringens nya lagförslag om att sänka reduktionsplikten färdigt. Den nya lagen uppges sänka dieselpriset med minst fyra kronor från dagens nivå från och med nyår. Jämfört med om lagen inte ändras är sänkningen 5,50 kronor per liter.  År 2025 hade dieseln kostat 7,20 kronor mer än idag om inte lagen gjorts om. 

Regeringen har skickat ut lagförslaget på remiss och nu börjar de första svaren från olika remissinstanser komma in. En av de som hunnit svara är lastbilstillverkaren Scania. Trots att den nya lagen skulle göra transporterna betydligt billigare för de som äger en Scania-lastbil vill företaget stoppa den sänkta reduktionsplikten. Trots att svenska åkerier i många fall betalar 30 procent mer för dieselbränsle än utländska åkerier överväger nackdelarna, enligt Scania.
Volvo: Fel att spara 160 000 per lastbil och år

Trots att svenska åkerier i många fall betalar 30 procent mer för diesel än utländska konkurrenter anser Scania att dyrare biodrivmedel ger en långsiktighet för åkerierna. Foto: Scania

– Transportsektorns mål kräver ökad inblandning av biodrivmedel i fossila drivmedel, vilket flera expertmyndigheter intygar. Det har visat sig vara ett klimateffektivt styrmedel. Det går att minska drivmedelskostnader och minska klimatutsläppen, utan att subventionerna fossila drivmedel. Genom att främja det förnybara exempelvis genom sänkt moms på biodrivmedel, sänka skatter och avgifter kopplade till reduktionsplikten och genom att främja svensk biodrivmedelsproduktion framför det fossila kan kostnaden för drivmedel minska, samtidigt som vi bidrar till klimatmålet, skriver Scanias 

Att det skulle gå att få billigare diesel utan att ta bort reduktionsplikten stämmer dock inte. Idag är priset på biodrivmedel så högt att det även utan moms och koldioxid får ett högre literpris än fossil diesel. En liter HVO100 kostar idag nästan 31 kronor per liter, trots att den är skattebefriad. Scania tror ändå att åkerierna blir vinnare på att reduktionsplikten behålls. Utan dagens höga nivåer av reduktionsplikt kommer det att bli svårt eller till och med omöjligt att nå transportsektorns klimatmål till 2030, hävdar Scania.
Volvo: Fel att spara 160 000 per lastbil och år

– Dagens reduktionsplikt med tillhörande tydligt utstakad trappa fram till 2030 ger den långsiktighet åkeribranschen behöver för att planera sin verksamhet. Att förändra och slopa den redan utstakade vägen framåt gällande reduktionsplikten skapar i sig stor osäkerhet och hämmar investeringsviljan i hållbara lösningar, skriver Jessica Björkquist, senior produktchef hållbarhet och e-mobilityansvarig hos Scania Sverige.

Branschorganisationen Transportföretagen med 9 200 medlemsföretag som anställer 205 000 personer håller dock inte med Scania. De tror att åkerier och andra medlemsföretag vinner på att den slopas, då den snedvrider konkurrensen mellan stad och land. De vill dock se en mjukare inbromsning än vad regeringen förordar. 

– Transportföretagen tillstyrker promemorians förslag om en sänkning av kraven på minskade utsläpp i reduktionsplikten för åren 2024–2026. Transportföretagen anser att en förändring är helt nödvändig men har förordat att reduktionsplikten skulle återställas till de nivåer som gällde när reduktionsplikten infördes.

När mängden förnybart biobränsle minskas om reduktionsplikten slopas kommer koldioxidutsläppen från fossila källor att öka. Jämfört med dagens nivå ökar de fossila utsläppen med 3,9 ton nästa år, enligt regeringen. Jämfört med nuvarande lagstiftning som skulle ökat reduktionen så ökar utsläppen med 5,2 miljoner ton nästa år och 6,7 miljoner ton koldioxid år 2026. År 2022 uppgick Sveriges utsläpp av växthusgaser till 45,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket innebär en minskning med 5,3 procent jämfört med föregående år enligt preliminär statistik.