Det pratas ofta om elbilens räckvidd – men minst lika intressant är bilens faktiska elförbrukning. Tyska ADAC har testat 70 elbilar för att se vilken av de som är mest effektiv. Se hela listan över hur bilarna klarar sig i förhållande till WLTP-uppskattningen. Storsäljaren VW ID.4 GTX drog 47 procent mer än angivet. 25 elbilar drog 20 procent eller mer än WLTP-siffrorna.
Att en stor dyr elbil med ett stort batteri har en lång räckvidd är inte något konstigt, men egentligen är elförbrukningen mer intressant. Tyska konsumentorganisationen ADAC har genom åren testat både räckvidden och förbrukningen på marknadens populäraste elbilar. Nu delar de även med sig av den senaste omgången testresultat i ett uppdaterat test. Det handlar om 70 elbilar som testats i ett så kallat Ecotest för att se deras sanna elförbrukning. Här finns information om hur testet genomförs.
Den mest ekonomiska elbilen till salu just nu är den aerodynamiskt formgivna Hyundai Ioniq 6 som har en Ecotest-förbrukning på låga 15.5 kWh/100 km. Intressant nog ligger en annan Hyundai på andra plats, nämligen den lilla SUV:en Kona Electric. Trots att bilen har ett par år på nacken så får den en Ecotest-förbrukning på 16.7 kWh/100 km. På tredjeplatsen finns Tesla Model 3 med en förbrukning på 16.8 kWh/100 km.
Intressant nog var Porsche Taycan 4S Performance Plus den enda bilen som drog mindre än uppgivet, i Ecotestet drog bilen 23.6 kWh/100 km fast förbrukningen enligt Porsche själva är 26,2. Volkswagen ID.4 GTX hade istället ett väldigt dåligt resultat i Ecotestet, bilen drog nämligen 47 % mer än vad VW själva påstår. Förbrukningen landade på 26.9 men enligt WLTP skulle den vara 18.3, alltså ett rätt sensationellt resultat. En annan intressant poängtering är att Dacia Spring Electric hamnar på listans sjundeplats, Spring Electric är Europas just nu billigaste elbil med ett startpris på 240 000 kronor.
Några bilar som finns på listans botten är bland annat den stora familjebussen Citroën ë-Spacetourer. Bilen förbrukar 29.7 kWh/100 kilometer vilket nästan är lika mycket som Mercedes EQV med uppmätta 30.9 kWh/100 km. Listans tredje sämsta bil är Volvo XC40 Recharge Twin Motor, bilen har en Ecotest-förbrukning på 28.8 kWh/100 km. Det ska dock noteras att det är den gamla versionen av XC40 som har testats.
Som konstaterat innan har Hyundai Ioniq 6 med ett 77.4 kWh batteri en förbrukning på 15.5 kWh/100 kilometer. Den mer boxiga Ioniq 5 med tvåhjulsdrift med samma batteri klarade 18.2 kWh i förbrukning och Genesis GV70 med fyrhjulsdrift och identisk energilagring hade en testförbrukning på 22.8 kWh. Man förstår alltså hur mycket bilens form påverkar elförbrukningen.
När det kommer till strömförbrukning är det inte bara avgörande hur effektivt elmotorn använder energin. Vid laddning uppstår även laddningsförluster under omvandlingen av växelström från nätet till likström för lagring i batteriet. Se hela listan över elbilarna nedan.
Elbilarna som är snålast på energi
Adacs förbrukning i 100 km/h, kWh/100km | WLTP-förbrukning i 100 km/h, kWh/100km | Avvikelse | |
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD | 15,5 | 14,3 | 8,39% |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend (Modell nach Facelift) | 16,7 | 14,7 | 13,61% |
Tesla Model 3 | 16,8 | 14,4 | 16,67% |
Fiat 500e Cabrio Icon | 17,4 | 14,7 | 18,37% |
Mini Cooper SE | 17,6 | 14,8 – 16,8 | – |
Renault Twingo Electric Intens | 17,6 | 16 | 10,00% |
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration | 17,9 | 16,2 | 10,49% |
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD | 17,9 | 13,9 | 28,78% |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) Techniq-Paket 2WD | 18,2 | 17 | 7,06% |
Kia EV6 (58 kWh) | 18,2 | 16,6 | 9,64% |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 18,5 | 17,1 | 8,19% |
Kia EV6 (77,4 kWh) | 18,6 | 16,5 | 12,73% |
Peugeot e-208 GT | 18,7 | 17,6 | 6,25% |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 18,8 | 15,7 | 19,75% |
Opel Corsa-e Elegance | 18,8 | 15,6 | 20,51% |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 19 | 17,7 | 7,34% |
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp | 19,2 | 16,1 | 19,25% |
Volvo C40 Rech. Pure Electr. Single Motor Ultim. | 19,2 | 18,7 | 2,67% |
Citroen e-C4 Shine | 19,3 | 15,3 | 26,14% |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 16,1 | 19,88% |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 4WD | 19,4 | 17,9 | 8,38% |
BMW i4 eDrive40 | 19,5 | 16,1 | 21,12% |
Skoda Enyaq Coupé RS iV | 19,5 | 17,2 | 13,37% |
BYD Atto 3 EV Design | 19,7 | 15,6 | 26,28% |
MG5 Electric Maximum Range Luxury | 19,7 | 17,9 | 10,06% |
Ora Funky Cat (63 kWh) 400 Pro + | 20 | 16,5 | 21,21% |
Subaru Solterra Platinum Plus | 20 | 17,9 | 11,73% |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 20 | 16,5 | 21,21% |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | 17,8 | 13,48% |
Opel Mokka-e Ultimate | 20,3 | 17,4 | 16,67% |
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line | 20,4 | 17,5 | 16,57% |
BMW iX xDrive 50 | 20,4 | 20 | 2,00% |
Nio ET7 (100 kWh) | 20,4 | 19 | 7,37% |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 20,5 | 17,6 | 16,48% |
Honda e Advance | 20,5 | 17,8 | 15,17% |
VW ID.5 Pro Performance | 20,7 | 16,3 | 26,99% |
MG ZS EV Luxury | 20,7 | 18,6 | 11,29% |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto | 21 | 17,9 | 17,32% |
Mercedes EBQ 350 Electric Art 4Matic | 21,1 | 18,2 | 15,93% |
BMW iX3 Impressive | 21,2 | 18,9 | 12,17% |
Cupra Born e-Boost (58 kWh) | 21,2 | 15,5 | 36,77% |
Tesla Model Y Maximum Range AWD | 21,2 | 16,9 | 25,44% |
Nissan Ariya (63 kWh) Evolve Pack | 21,3 | 17,6 | 21,02% |
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art | 21,5 | 16,8 | 27,98% |
Mercedes EQA 250 Electric Art | 21,6 | 17,9 | 20,67% |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | 21,7 | 16,5 | 31,52% |
Skoda Enyaq iV 80 | 21,9 | 16,7 | 31,14% |
BMW i7 xDrive 60 | 22 | 18,5 | 18,92% |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 | 20,6 | 7,28% |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 22,3 | 19,3 | 15,54% |
MG Marvel R Electric Performance | 22,8 | 20,9 | 9,09% |
Genesis GV70 Electrified Sport AWD | 22,8 | 19,2 | 18,75% |
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 22,8 | 17,7 | 28,81% |
Porsche Taycan Sport Turismo GTS | 23,2 | 20,9 | 11,00% |
Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic | 23,3 | 18 | 29,44% |
VW ID. Buzz Pro | 23,3 | 20,6 | 13,11% |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 | 26,2 | −9,92% |
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD | 23,6 | 18,7 | 26,20% |
Opel Combo-e Life Ultimate | 23,7 | 19,3 | 22,80% |
Genesis GV60 Sport Plus AWD | 23,9 | 19,1 | 25,13% |
Nio EL7 (100 kWh) | 23,9 | 21,6 | 10,65% |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 | 23,7 | 2,95% |
Aiways U5 Premium | 24,7 | 17 | 45,29% |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 23 | 12,17% |
Audi e-tron GT quattro | 26,3 | 20,5 | 28,29% |
VW ID.4 GTX 4Motion | 26,9 | 18,3 | 46,99% |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | 22 | 25,45% |
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD | 28,8 | 23,8 | 21,01% |
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine | 29,7 | 26,6 | 11,65% |
Mercedes EQV 300 lang | 30,9 | 28,1 | 9,96% |
Så stor var avvikelsen mellan förbrukning på motorväg och WLTP-siffran
VW ID.4 GTX 4Motion | 46,99% |
Aiways U5 Premium | 45,29% |
Cupra Born e-Boost (58 kWh) | 36,77% |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | 31,52% |
Skoda Enyaq iV 80 | 31,14% |
Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic | 29,44% |
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 28,81% |
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD | 28,78% |
Audi e-tron GT quattro | 28,29% |
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art | 27,98% |
VW ID.5 Pro Performance | 26,99% |
BYD Atto 3 EV Design | 26,28% |
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD | 26,20% |
Citroen e-C4 Shine | 26,14% |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 25,45% |
Tesla Model Y Maximum Range AWD | 25,44% |
Genesis GV60 Sport Plus AWD | 25,13% |
Opel Combo-e Life Ultimate | 22,80% |
Ora Funky Cat (63 kWh) 400 Pro + | 21,21% |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 21,21% |
BMW i4 eDrive40 | 21,12% |
Nissan Ariya (63 kWh) Evolve Pack | 21,02% |
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD | 21,01% |
Mercedes EQA 250 Electric Art | 20,67% |
Opel Corsa-e Elegance | 20,51% |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,88% |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 19,75% |
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp | 19,25% |
BMW i7 xDrive 60 | 18,92% |
Genesis GV70 Electrified Sport AWD | 18,75% |
Fiat 500e Cabrio Icon | 18,37% |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto | 17,32% |
Tesla Model 3 | 16,67% |
Opel Mokka-e Ultimate | 16,67% |
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line | 16,57% |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 16,48% |
Mercedes EBQ 350 Electric Art 4Matic | 15,93% |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 15,54% |
Honda e Advance | 15,17% |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend (Modell nach Facelift) | 13,61% |
Peugeot e-2008 GT | 13,48% |
Skoda Enyaq Coupé RS iV | 13,37% |
VW ID. Buzz Pro | 13,11% |
Kia EV6 (77,4 kWh) | 12,73% |
Audi e-tron 55 quattro | 12,17% |
BMW iX3 Impressive | 12,17% |
Subaru Solterra Platinum Plus | 11,73% |
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine | 11,65% |
MG ZS EV Luxury | 11,29% |
Porsche Taycan Sport Turismo GTS | 11,00% |
Nio EL7 (100 kWh) | 10,65% |
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration | 10,49% |
MG5 Electric Maximum Range Luxury | 10,06% |
Renault Twingo Electric Intens | 10,00% |
Mercedes EQV 300 lang | 9,96% |
Kia EV6 (58 kWh) | 9,64% |
MG Marvel R Electric Performance | 9,09% |
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD | 8,39% |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 4WD | 8,38% |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 8,19% |
Nio ET7 (100 kWh) | 7,37% |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 7,34% |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 7,28% |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) Techniq-Paket 2WD | 7,06% |
Peugeot e-208 GT | 6,25% |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 2,95% |
Volvo C40 Rech. Pure Electr. Single Motor Ultim. | 2,67% |
BMW iX xDrive 50 | 2,00% |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | −9,92% |
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]