Första testerna: Så känns Lexus elbil med ”steer-by-wire”

Lexus RZ 450e är en ny lyxig elbilsmodell som bygger på samma teknik som Toyota bZ4X. Det är också en av de första bilmodellerna som finns tillgänglig med ”steer-by-wire”, där styrstången ersatts med digitala impulser när föraren vrider på ratten. 
Nu har de första testerna gjorts av Lexus RZ 450e. Den stora frågan är om bilen har bättre räckvidd än Toyotas kritiserade elbil – och om styrningen kan förändra bilvärlden.
– Jag tror att Lexus nya teknik ”steer-by-wire” och nya ratt är en sån sak. Det låter som en enkel sak och är det också men hittills har vi inte sett det i en massproducerad personbil, skriver Teknikens Världs Jan-Erik Berggren. 

TEST LEXUS RZ 450 E. Toyotas första försök i elbilsvärlden har fått en minst sagt kämpig start med tappade hjulbultar som stoppade bilen i månader och sedan flera tester som kritiserat bilens räckvidd som inte lever upp till löftena. Nu gör Lexus ett försök att lansera en elbil på samma plattform. Lexus RZ 450e är en lyxig elbil som kostar från 759 900 kronor. 

Elbilen har spännande och nyskapande teknik. Den är en av de första med steer-by-wire, en styrning utan traditionell rattstång. Istället läser bilens dator av rattrörelserna och överför dem till hjulen via en dator som styr en elmotor. Flygplan har haft denna teknik i fler decennier, nu är det det dags för bilar. Kanske kan Lexus nyhet bli en gamechanger i bilvärlden? 

Lexus RZ 450e använder Toyotas plattform e-TNGA som i grunden är en fossilplattform, men där de japanska ingenjörerna lyckats integrera litiumjonbatteri i chassit. RZ 450e har Lexus fyrhjulsdriftsystem DIRECT4 och nya e-axel som innebär att elmotor, transmission och styrenhet är integrerat i en enhet och sitter mellan hjulen vilket enligt Lexus ger fördelar när det handlar om vridmoment, väghållning till chassikonstruktion.

Den främre motorn producerar 150 kW och den bakre 80 kW, tillsammans ger det en maximal effekt på 230 kW. Bilen har samma batteri som Toyota bZ4X med en bruttokapacitet på 71.4 kWh. Lexus garanterar att batteriet kommer att behålla minst 70 % av sin kapacitet efter 10 år, även om tester ska ha visat att det är mer troligt att upp till 90 procent blir kvar. Laddningsprestandan hör inte till de bästa, men enligt Lexus ska det gå att snabbladda från 80% från cirka 30 minuter.

RZ 450e blir den första modellen som använder det nya steer-by-wire-systemet, som Lexus kallar ”One Motion Grip”. Systemet använder en elektrisk koppling som sänder information från ratten till hjulen. Någon styrstång finns inte.Resultatet ska vara omedelbar respons och mer exakt styrkänsla. Teknologin kommer att ingå i alla framtida elbilar från Lexus. Systemet är fortfarande under utveckling och börjar levereras till kunder 2025, men redan nu har motorjournalister fått testa systemet i Lexus RZ 450 e.

RZ 450 e ansluter sig till samma designspråk som Luxus övriga modeller, även om proportionerna är något annorlunda i kraft att det är en elbil. Lexus RZ 450e är 4,805 mm lång, med 2,850 mm hjulbas och har korta överhäng – 995 mm fram, 960 mm bak. Totalhöjden är 1,635 mm och bredden 1,895 mm (exklusive ytterbackspeglar).

RZ:s kupé har en rymlig och luftig känsla i kupén. Instrumentpanelen har en tunnare konstruktion vilket skapar mer plats. Klimatanläggningen i RZ kompletteras av ny teknik för uppvärmning genom infravärme. Element är placerade i knähöjd framför föraren och främre passageraren, under rattstången och den nedre instrumentpanelen och upplevs som en varm filt runt benen. Till skillnad från konvektionsvärme används infraröd strålning för att värma fasta föremål direkt framför elementen. Infravärmen fungerar tyst och utan luftdrag. 

Precis som Volvo och Tesla har Lexus infört en kamera som håller koll på förarens tillstånd.  Om kameran upptäcker att föraren har tappat koncentrationen genom att vara trött eller må dåligt utlöser den varningar med ljud och ljus. Om föraren inte vaknar kör bilen åt sidan med varningsblinkers aktiverade. 

Så långt låter det lovande, även om den stora frågan som hänger över testerna av Lexus RZ 450 e är om räckvidden ska komma till korta på samma sätt som i Toyota bZ4X. De första testerna ger inget riktigt svar på det. 

Så här tycker Autogefühl i sitt test på Youtube.

Car and Driver är aningen ljumt inställda till bilen och ger den 7 av 10 i betyg. De tycker att väghållningen, komforten och interiören är bilens stora styrkor. Men trots ett högt pris har Lexus en kortare räckvidd än många billigare konkurrenter. Även laddning och prestanda är bättre hos många konkurrenter. 

Accelerationen är ganska rask, men vi noterade att den inte är lika hårresande som rivaler som Jaguar I-Pace och Volvo C40 Recharge. Steer-by-wire-systemet kräver att vänja sig vid, men när vi väl fick kläm på det visade det sig vara fördelaktigt för hanteringen, skriver Car and Driver. 

Brittiska What Car? är något mer generösa i sitt betyg och ger bilen fyra av fem möjliga rattar. Bilen övertygar på många sätt, bland annat är den praktisk och här en välbyggd interiör. Få andra bilar är lika bekväma och tysta att köra. Men på nedsidan finns en räckvidd som inte är mycket att skriva hem om. Den laddar dessutom långsammare än många konkurrenter, ja, samma nackdelar som noterats för Toyota Bz4X i flera tester. När det gäller Steer-by-wire-systemet är What Car? fortfarande osäkra på systemets storhet.

– Styrningsförhållandet är otroligt snabbt under 15 km/h – något som kräver lite tillvänjning eftersom små rattrörelser har stor betydelse för bilens riktning. Responsen lugnar ner sig betydligt vid högre hastigheter. Vi är inte helt säkra på att fördelarna kommer att vara värda vilket pris Lexus än bestämmer sig för att ta ut för systemet. Elektroniken kommer att finjusteras under de kommande åren innan One Motion Grip erbjuds i Europa, så vi reserverar oss för den slutliga bedömningen tills dess.

Flera svenska redaktioner har också testat bilen i Frankrike. Alrik Söderlind på Auto Motor & Sport är positiv till den nya yokeratten och steer-by-wire-systemet och tycker den är värd att vänta på till 2025. Han beskriver det som att det måste svida hårt för Lexus att lansera en sminkad version av problembilen Toyota bZ4X. Med det sagt har bilen också många positiva egenskaper. 
– Hur man än kör känns bilen välkontrollerad och ganska spänstig. Visst kränger det en del, men den är kvick, lättkörd och trygg.

När det gäller elefanten i rummet, laddning och räckvidd, är omdömet inte lika positivt, även om det knappast går att dra någon slutsats efter en kortare provkörning. Förbrukningen under körningen landar på på mastiga 26 kWh/100 km, betydligt mer än vad Lexus anger enligt WLTP.
– När vi beger oss ut på provkörningen säger färddatorn att bilen ska klara 24 mil med fulladdade batterier. Inte så imponerande med tanke på att den uppgivna WLTP-räckvidden ligger runt 40 mil och att det är tio grader varmt ute.

Även Jan-Erik Berggren på Expressen /Teknikens Värld har kört Lexus nya elbil. Hans slutsats är att steer-by-wire kan vara en innovation som kan förändra bilvärlden på några års sikt. Både styrning och interiördesign kan komma att revolutioneras när ingen styrstång behövs. 

– Ute på racerbanan märks ingen större skillnad på steer-by-wire och vanlig mekanisk styrning med servo. Men så är rattutslagen inte heller så stora. RZ 450e styr in fint och mjukt och när jag provocerar bilen över några kantmarkeringar känns vibrationerna något dämpade jämfört med förra varvet, men de finns där. Jag känner i ratten att jag kör på något.

Fakta Lexus RZ 450 e

Pris:  759 900 kronor
Motor: Elmotor fram max effekt 204 hk, bak  max effekt 109 hk. Totalt effekt 313 hk. vridmoment 435 Nm. 
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 285, längd 480, bredd 189, höjd 164. Vikt olastad 2 055–2 115 kg. Maxlast 585 kg. 
Dragvikt 750 kg.
Räckvidd: 395–440 km enligt WLTP.
Förbrukning: 16,8–18,7 kWh/100 km enligt WLTP. 
Prestanda: 0–100 km/h 5,3 sekunder. Toppfart 160 km/h.