Dramatisk film: Citroëns nya mini-elbil Ami välter i kurvan

Här välter Citroëns nya minielbil Ami i den berömda hårnålskurvan i Monaco. Trots att bilen inte går fortare än 45 km/h tippar bilen över på sidan. Kraschen väcker frågor om den elektriska mopedbilen har bristande säkerhet – även om föraren kör vansinnigt.

Citroëns nya elektriska minibil Ami har fått många positiva reaktioner tack vare sitt näpna yttre. Men nu skakas bilmodellen av en krasch i den berömda hårnålskurvan vid Grand Hotel i Monte Carlos. Under Formel 1-loppen kör bilarna förbi i mycket höga hastigheter, men för Citroëns nya elbil räckte det med 45 km/h för att välta. 

En mängd turister blev vittnen till kraschen som fångades av flera mobilkameror. Redan när bilen körs uppför backen kränger den kraftigt och lutar betänkligt. När bilen körs tillbaka i nedförsbacke i kurvan tycks farten vara högre, kanske på grund av nedförslutet. föraren kör vansinnigt och vårdslöst, men istället för att sladda tippar bilen över när tyngdpunkten förskjuts i kurvan. Ett livsfarligt beteende som reser frågor om Citroën Ami är felkonstruerad och farlig. Dessbättre verkar passagerarna ha klarat sig utan svårare skador.

https://youtu.be/yZ20vsrMNMg

Med tanke på bilen högst begränsade fartresurser är kraschen förvånande. Bilen är 2,41 m lång och 1,39 m bred och ska vara en överkomlig elbil för stadstrafik. Bilen har ett litet och lätt batteri på 5,5 kWh. I normala fall har elbilar låg tyngdpunkt och bättre väghållning än många förbräningsbilar, men Citroën Ami tycks inte ha haft fysikens lagar på sin sida. 

Citroën Ami klassas som mopedbil i Sverige, men importeras inte hit av Citroën. Däremot går bilen att köpa via parallellimport och kostar omkring 80 000 kronor. 

– En video av en förare som får sin Citroën Ami att välta genom en hårnålskurva i Monaco har spridits över sociala medier. Vi är lättade över att veta att föraren och passageraren inte ådrog sig några kroppsskador och att de är friska och friska. Citroën Ami har utformats som ett alternativ till att gå, cykla, använda bussen eller åka skoter eller elcykel – det är inte en bil. Förare bör alltid agera ansvarsfullt och respektera Amis fysiska förmågor och trafikreglerna. Citroën Ami har inte konstruerats för att köras aggressivt eller tävla, uppger Citroën i ett uttalande. 

Enligt Citroën ska olyckan ha berott på att hårnålskurvan är utmanande, en förklaring som inte håller. 
– Den här olyckan inträffade i en berömd hårnålsböj som är en del av F1-banan, känd för att vara utmanande även för erfarna racerförare, uppger Citroën i ett uttalande. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester