Saab-veteran bakom Volvos nya superplattform: ”Slår Tesla”

Här är svenska Saab-veteranen som ligger bakom Volvos, Zeekrs och Geelys nya superplattform. Kent Bovellan, 67, har lett 1000 ingenjörer och utvecklat tekniken som sägs överträffa Tesla på 10 av 11 områden. Om några månader kommer Volvos första bilmodell på plattformen.

Nu börjar de första bilmodellerna på Geelys och Volvos nya superplattform SEA att lanseras. Tidigare i veckan visades nya Zeekr X och om några månader får vi se nya Volvo EX30. Redan tidigare har sedanen Zeekr 001 och MPV:n Zeekr 009 visats upp. 

Geelys och Volvos nya plattform SEA (Scalable Electric Architechture) för elbilar är bilvärldens mest flexibla och kan användas för allt från små crossover som Volvo EX30 till stora MPV:er som Volvos kommande lyxmodell och Zeekr 009. Även pickuper kommer att byggas på SEA-plattformen. Det är unikt i bilvärlden, och kan ge Volvo och Geely ett övertag mot konkurrenterna. 

Kent Bovellan ledde utvecklingen av plattformen för Saab 9-3 Sport Sedan.
Zeekr X visades i veckan och är den första crossovern på nya SEA-plattformen. Volvo EX30 får liknande proportioner.
Räkna med att interiören i Volvo EX30 blir snarlik den i Zeekr X.

Bakom utvecklingen av SEA står en svensk bilveteran som arbetade på Saab redan från 1981. För ett par veckor sedan berättade Kent Bovellan på ett föredrag i Trollhättan för tidigare Saab-medarbetare om hur utvecklingen har gått till. Kent Bovellan har tidigare lett utvecklingen av tekniken runt Saab 9-3 Sportsedan. Hos Volvo har han tidigare arbetat i nyckelroller med plattformarna SPA och CMA.

För fem år sedan flyttade han till Kina för att leda utvecklingen av en helt ny elbilsplattform som bland annat skulle användas för det nya elbilsmärket Zeekr. Han började med ett vitt papper. I slutfasen arbetade över 1000 ingenjörer med den nya plattformen och 1000 patent har sökts för olika innovationer. 

Enligt Geelys sammanställning ska den nya plattformen överträffa alla befintliga elbilsplattformar.

Enligt Kent Bovellans presentation överträffar den nya plattformen Tesla och andra elbilar inom 10 av 11 kategorier. Endast när det gäller prestanda får SEA-plattformen stryk av Tesla. Bromssträckan uppges vara 34 meter från 100 km/h och älgtestet ska klaras i 80 km/h. Det finns också fyrhjulsstyrning på sportplattformen SEA-S. 

– Vi har prestanda som en Tesla, men en bättre NVH [Noise, Vibration and Harshness] och mer utrymme i kabinen tack vare ett bättre förhållande mellan längd och hjulbas, säger Bovellan till Auto-Swiat i samband med att plattformen såldes till den polska bilen Izera.

Redan nu har bakvagnen provgjutits med meagacasting, en teknik som Tesla var först med. Tekniken där hela bakvagnen gjuts i aluminium gör det billigare att tillverka bilen och dessutom sparas 10 kg vikt. Enligt Bovellans föredrag klarar den krocksäkerheten för bakvagnen, men i fram behålls en mer traditionell konstruktion.

SEA-plattformen är en så kallad open source-lösning där Geely välkomnar andra bilmärken att utveckla bilmodeller med hjälp av tekniken. Redan nu är det klart att 12 olika bilmärken kommer att använda SEA, dessutom förhandlar Geely med fyra andra. Redan nu har Smart lanserat sin modell, Zeekr, som ska lanseras i Europa, är på väg ut med tre bilar, Volvo visar sin modell i juni, Polestar 4 kommer senare i år och även Lotus använder SEA. 

– SEA är den största arkitektur som någonsin skapats. Man kan kalla det ett paraply som täcker alla segment – från små stadsbilar till riktigt stora fordon. Jag kan bygga även bussar eller lyxbilar på den. Vår design spänner över ett enormt spann även jämfört med Volkswagens modulära MEB-plattform. Jag kunde bygga den på SEA-1-plattformen eller den förstorade SEA-L om jag ville ha mer lastutrymme, säger Kent Bovellan till Auto-Swiat.

Ingen annan plattform är mer flexibel. SEA kan användas till allt från minibilar till stora pickuper och lyxbilar.
Zeekr har redan börjat med megacasting för bakvagnen på bilarna.