De startade SUV-trenden i början av 00-talet. Då kostade de en förmögenhet. Idag får du dem för en spottstyver. Men vilken av BMW X5, Range Rover och Porsche Cayenne är egentligen den bästa terrängbilen? Carwow tog reda på sanningen med ett sanslöst test i lera och sand.
För 20 år sedan var detta de hetaste bilarna du kunde äga. BMW X5, Range Rover och Porsche Cayenne startade vågen med SUV:ar som idag förändrat modellutbudet hos världens biltillverkare totalt. Idag ska minsta småbil vara en SUV. Men få körde de i terräng, i Sverige kallade vi dem på goda grunder för ”stadsjeepar”.
Men hur klarar de egentligen extrem terrängkörning. Youtubekanalen Carwow och Mat Watson bestämde sig för att köpa in de tre SUV:arna och göra ett extremt test. För 20 år sedan kostade de omkring 2,5 miljoner kronor tillsammans. Idag lyckas Mat Watson köpa dem för 60 000 kronor per bil.
Testet som genomförs har ett enkelt poängsystem. Vinnaren får tre poäng, tvåan två poäng och den som kommer sist i mål för en poäng. Om bilen misslyckas med att komma i mål i en utmaning får den noll poäng. Till slut koras en totalsegrare som har flest poäng.
Först blir det dragrace i en uppförsbacke, och Porsche Cayenne visar direkt att den är en sportbil i SUV-kostym. När det gäller manöverbarhet på en skogsbana visar Range Rover var skåpet ska stå. Sedan får bilarna visa vem som är bäst i en nedförsbacke.
Det är nu testet börjar spåra ur helt och bilarnas fjädring och markfrigång ställ på prov genom att köra genom lerigt vatten och på en väldigt ojämn del av banan. Det verkliga skärselden för bilarna blir körning över stenblock, efter det försvinner det sista av andrahandsvärde som fanns i bilen, ja ni bör helt enkelt inte missa det här testet i spelaren här ovan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter