Populära SUV:ar farliga i nytt krocktest – bara Volvo fick full pott

Endast Volvo XC40 fick högsta betyg i alla kategorier i ett nytt tuffare krocktest. Amerikanska IIHS har skärpt kraven för de som sitter i baksätet. Flera populära SUV-modeller klassas som ”Dåliga” i testet – och har stora brister i säkerheten för de som åker i baksätet. 

Under ett stort antal år har alla bilar fått full pott i krocktester, exempelvis Euro Ncap. Det har mer eller mindre blivit meningslöst att jämföra bilar som krocktestats Men nu har det amerikanska trafiksäkerhetsinstitutet IIHS skärpt kraven och kommit med resultatet i ett nytt tuffare krocktest. De har testat 15 bilmodeller vid frontalkrockar och fokuserat på skador hos de åkande i baksätet – och resultatet är alarmerande för en del bilmärken.

Volvo XC40 var enda bilen med full pott.
I Volvo var skaderisken låg i baksätet och de åkande riskerar inte att åka ur höftbältet.
I bilarna som klassas som ”Dåliga” riskerar de åkande buk- och bröstskador i baksätet. Höftbältet riskerar åka ner. Bilden visar Mitsubishi Eclipse Cross.

Endast två SUV-modeller fick det högsta betyget. Det handlar om Volvo XC40 och Ford Escape som i Europa heter Ford Kuga. Bara Volvo fick betyget ”Bra” i samtliga kategorier. I Ford Escape kom dock den bakre dockans huvud närmare framsätets ryggstöd än vad som är önskvärt. Betyget för Escape gäller fordon byggda efter maj 2022, då Ford gjorde justeringar av de bakre säkerhetsbältena. Nio bilmodeller i krocktestet fick betyget ”Dåligt”, bland annat flera populära SUV-modeller som säljs i Sverige. 

Det nya testet har tagits fram för att ge bilköparna information om hur de mest sårbara passagerarna skyddas i bilen. Många som sitter i baksätet är barn och äldre, och vid verkliga olyckor är skaderisken högre för de som sitter i fram i bilen. Hittills har inte bristerna belysts, men det nya testet kastar nytt ljus och visar att det fortfarande finns stora brister i säkerheten i baksätet hos många bilmodeller.

Kraven för att få betyget ”Bra” var att krockdockornas sensorvärden i baksätet inte fick överskrida gränser som visar att det fanns en överdriven risk för skador på huvudet, nacken, bröstet, buken eller låret. Krockkuddarnas huvud fick inte heller slå i hårda ytor som fönster eller framsätets ryggstöd. Ett annat kriterium var att dockorna inte fick drabbas av “submarine”, som innebär att de glider fram under höftbältet, vilket ger bukskador. Dessutom hade IIHS satt en trycksensor på bröstet för att mäta risken för bålskador. 

Toyota RAV4 har klassats som en av de säkraste bilmodellerna i Sverige, i testet fick bilen näst högsta betyg. Bilen fick nu betyget ”Dåligt” för baksätesbältet på grund av att höftbältet gled av dockan och ökade skadorna på buken och bröstet. Dessutom gled dockans huvud ner under krockgardinen. 
– I verkliga krockar är bröstskador de vanligaste allvarliga baksätesskadorna för vuxna, så det är ett nyckelfokus, säger Sushant Jagtap,  IIHS-forskningsingenjör.

Audi Q3, Nissan Rogue (X-Trail i Europa) och Subaru Forester bedömdes vara på gränsen till godkända. Audi Q3 och Nissan hade förhöjda risker för huvud- och nackskador i baksätet, medan Subaru Forester hade en hög risk för bröstskador. Den bakre passagerardockans höftbälte gled från bäckenet till buken på Q3 och Nissan, och i alla tre fordonen kom den bakre dockans huvud för nära framsätets ryggstöd under krocken.

Hela nio bilar fick betyget ”Dåligt”, varav flera är populära i Sverige. Honda CR-V, Honda HR-V, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Jeep Renegade, Mazda CX-5 och Mitsubishi Eclipse Cross säljs i Sverige, medan Buick Encore och Chevrolet Equinox bara finns i USA. 

Bland annat ger de dåliga bilarna för högt tryck från bältena vid krockarna, medan dockans huvud slog i C-stolpen i Jeep Renegade. Samtliga nio bilmodeller hade höga risker för huvud-, nack- och bröstskador för baksätespassageraren. I Honda CR-V och CX-5 var positionen för den bakre krockdockans axelbälte också mycket hög, vilket kan göra fasthållningssystemet mindre effektivt. 

I Mitsubishi Eclipse Cross, Hyundai Tucson och Buick Encore var den bakre passagerardockan nära att få kontakt med framsätets ryggstöd.

Mazda CX-5 och Honda HR-V drabbades av ”Submarine”, där höftbältet gled från bäckenet till buken, vilket ökade risken för bukskador.
– Tack vare biltillverkarnas förbättringar löper förare i de flesta fordon nästan 50 procent mindre risk att dödas i en frontalkrock idag än för 25 år sedan. Vårt uppdaterade test är en utmaning för tillverkarna att tillföra samma fördelar till baksätet. Den fantastiska prestandan hos Escape och XC40 visar att det är möjligt, säger  IIHS president David Harkey.

Volvo har kommenterat sitt toppbetyg och förklarar resultatet att de baserar sitt säkerhetsarbete på verkliga olyckor. 
– På Volvo Cars har vi alltid designat och byggt våra bilar enligt våra egna höga säkerhetsstandarder baserat på vår kunskap om att studera verkliga krascher. Att få vårt arbete validerat av experterna på IIHS i deras senaste test bidrar till den stolthet vi tar över vårt säkerhetsfokus för varje fordon vi tillverkar, säger Thomas Broberg, tillförordnad chef för Volvo Cars Safety Center.

Så klarade sig bilarna i det nya tuffare testet

Källa: IIHS