De kräver obligatoriska syntester för alla som har körkort. 650 000 bilförare i Sverige ser så dåligt att de inte klarar kraven för att ta körkort.
– Det är det som är så otäckt, att siffrorna håller i sig, säger Cecilia Blom Hasselgren från Bilprovningen till TV4.
Nya körkortsdirektivet från EU ställer krav på tillräcklig syn när körkortsförnyelse. Men Sverige har inga kontroller. Enligt TV4 har regeringen tillsatt en utredning för hur vi ska hantera de nya kraven på kontroll av tillräcklig syn vid körkortsförnyelse. En ny undersökning från Synbesiktningen visar att problemet med dålig syn hos bilförare är mycket stort.
Bilprovningen och Synopotik har testat 10 000-tals svenska bilförare under hösten. Testerna visar att 650 000 svenska bilförare ser så dåligt att de inte klarar kraven. Nu kräver de lagstiftning om obligatoriska syntester för alla som har körkort. Transportstyrelsens krav i dag är 50-procentig synskärpa med båda ögonen för att få ta körkort.
– Det är ganska oroväckande. Det är därför vi gör de här testerna, säger Awet Tesfamariam, klinisk chef på Synoptik till TV4 Nyhetsmorgon.

Synbesiktningens tester visar att var tionde bilförare ser suddigt redan vid en meters avstånd. Ändå har Sverige hittills valt att inte införa några tester. Men Synbesiktningens undersökning visar att stödet för tester är starkt hos svenska folket. Nio av tio svenskar vill ha obligatoriska tester.
– Man gör ju ett syntest när man ansöker om körkort, men sen behöver man inte göra det något mer när man förnyar körkort. Jag har aldrig behövt testa synen igen på 40 år för att behålla körkortet. Det tycker vi är väldigt konstigt, berättar Cecilia Blom Hasselgren.
De ansvariga tycker att kraven är lågt ställda redan när man tar körkort. Sedan försämras synen ytterligare för många billister.
– Dagens krav på synskärpa för att ta B-körkort är låga i sig. Att var tionde bilist inte når upp till kraven är verkligen oroväckande eftersom det innebär att man ser suddigt redan efter en meter och därmed har svårt att upptäcka skyltar och annat i trafiken i tid, säger Awet Tesfamariam, Kliniskt ansvarig på Synoptik.
Men hittills har inte politiker och myndigheter lyssnat på Synbesiktningens krav. Kanske blir det ändring nu när regeringen tillsatt en utredning. Men forskare är långt ifrån säkra på att syntester skulle ge säkrare bilförare. Kopplingen mellan syn och trafikolyckor är inte särskilt stark, enligt forskare.
– Vi vet att synen är viktig, men inte avgörande. Man kan ha nedsatt syn och ändå köra trafiksäkert. Det beror också på kognitiva moment. Om man uppfattar att det kommer fordon i en korsning till exempel, sade Jan Andersson, professor Jan Andersson på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i en tidigare intervju med Carup.
Resultatet – så många bilister ser för dåligt
Synbesiktningen genomfördes 24 oktober 2025 på 29 av Bilprovningens stationer. Dessutom samlade Synoptik under hela oktober in syntester och enkätsvar för Synbesiktningen. 1 792 bilförare, 50% män och 48% kvinnor (3% annat/vill ej uppge eller har ej svarat), svarade på frågor gällande syn och bilkörning. Därefter testade optiker från Synoptik deras syn. 1 165 bilförare valde att testa sin syn.
Över 650 000 bilförare* klarar inte Transportstyrelsens krav
9,3 % (motsvarande närmare 650 000 bilförare) av de synundersökta bilförarna uppvisade ett okorrigerat synfel som gav en synskärpa sämre än visus 0,5, vilket innebär att de inte skulle få ta körkort i dagens läge. De här bilförarna ser oskarpt på en meters avstånd, det vill säga strax efter bilrutan. Antalet bilförare med sämre syn än vad Transportstyrelsen tillåter vid ansökan om lämplighetsintyg har i många år legat på en hög nivå: 10% (2021), 10% (2022), 9% (2023) och 9% (2024), 9% (2025).
Totalt 6 862 510 (juli 2025) personer har B-körkort i Sverige enligt Transportstyrelsen. Det innebär att det finns uppskattningsvis 638 000 bilförare som inte når upp till Transportstyrelsens synkrav.
Över 6 miljoner bilförare vill ha lagstadgade synkontroller
90% av bilförarna svarar att de tycker att det borde vara lagstadgat med synkontroller för bilförare i samband med körkortsförnyelsen som sker vart tionde år.
Idag behöver man göra en synkontroll i samband med att man ansöker om körkortstillstånd. Efter det behöver man aldrig mer göra en synundersökning som bilförare. I många EU-länder genomför man återkommande synkontroller på bilförare efter att de har tagit körkort.
Källa: Synbesiktningen
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter














