Expertens råd: Då behöver du extraljus på bilen

Då ska du ha extraljus på bilen. M Sverige går ut med råd till bilister. 
– Det första man kan konstatera är att olycksrisken vid mörkerkörning är två till tre gånger högre än i dagsljus, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. 

Sverige har ett av de mest tillåtande regelverken i EU för extraljus. Men så är vi också ett av Europas mörkaste länder. Många vägarsaknar gatlyktor helt. För många kan extraljuset göra bilen säkrare.  
– Det första man kan konstatera är att olycksrisken vid mörkerkörning är två till tre gånger högre än i dagsljus. Bara det vittnar om att bra belysning gör skillnad. Ett förstärkt helljus kan ge den framförhållning som krävs för att undvika farliga situationer., säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. 

Nya LED-lampor skapar nya möjligheter även för extraljus. Men enligt M Sveriges expert är extraljus bortkastat för vissa bilister. 
– Det enklaste är att fundera på hur många timmar man kör i mörker per år. Efter det kan tänka efter på hur mycket man brukar kunna köra med helljuset påslaget. Kör man bara där man ständigt har mötande trafik är det kanske inte så meningsfullt att lägga pengar på extraljus, säger Jacob Sidenvall. 

Den som däremot kör mycket i mörker bör överväga att förstärka bilens helljus, särskilt om bilen har svag belysning i original. 
– Om man bestämmer sig för att köpa en uppsättning extraljus så ska man sätta det på den bil man kör mest under vintern. Kanske är det en enklare pendlarbil snarare än den stora familjebilen där alla får plats, men som används mer sällan till långresor, säger Jacob Sidenvall. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt