Experten: Därför ska du inte köpa nya Teslan

Bilgurun Alrik Söderlind har satt tänderna i nya Folk-Teslan. En super-elbil som inte kostar skjortan. Men ändå avråder han de flesta spekulanterna. 
– Jag säger nej, gör inte det om du inte ska behålla den här i fem sex år, köra mycket mil.

Nyligen rullade Tesla ut en av sina billigaste elbilar någonsin. Nya Tesla Model Y Standard är en avskalad version av Model Y som kostar 110 000 kronor mindre än den vanliga bakhjulsdrivna versionen. För en halv miljon kronor blir den din. Bilgurun Alrik Söderlind som testat nya bilar i decennier har skärskådat nya lågpris-Teslan.
– Jag har räknat på hur mycket man sparar per månad om man privatleasar eller köper och kommer fram till ett resultat som jag faktiskt inte hade förväntat mig, säger han.

Bilen som sådan kommer inte att göra dig besviken. Du behöver inte avstå alltför mycket av livets nödtorft för att du köper en av de billigaste Teslorna någonsin. Tesla har bland annat täppt för glastaket, tagit bort skärmen för barnen i baksätet och ersatt plastklädseln med tyg. 

Teslas nya elbil ska ha en räckvidd på drygt 50 mil enligt WLTP-siffrorna. Alrik Söderlind tar ut den i nio plusgrader och kör den till Karlstad, en sträcka på 30,9mil. Bilen påstår att han ska komma fram med 19 procent kvar i batteriet. I Örebro har datorn tänkt om och säger att det bara ska återstå 9 procent.
– Det gick alldeles utmärkt att komma till Karlstad. 9 % kvar på laddningen och en snittförbrukning på 16,4 kWh tycker jag är helt ok. 

Några saker saknar han jämfört med dyrare Tesla-modeller.
– Man får inte adaptivt helljus. Inte automatiskt infällbara backspeglar. Man får inte heller de här nya fina stötdämparna. De här dämparna är inte lika bra eh som den nya adaptiva i Juniper. Det finns inte samma mysiga gång. Det är lite hårdare. Det är bättre än Tesla Model Y Original om man säger så. Men om man är lite fjädringsinresserad, komfortad, så är ju Long Range definitivt bättre, säger han.

Den är dock bättre än den gamla versionen av Model Y. 
– Men på taget det hela taget är bilen ju bättre skulle jag säga än Model Y när den kom på i princip allting. Så att det är långt långt ifrån en dålig bil.

Den viktigaste parametern för lågpris-Teslan är förstås ekonomin. Det är därför många kommer välja bilen. Enligt Bilpriser kommer köparen att förlora 215 000 kronor på tre år på värdeminskning. Det blir betydligt mindre än för den mest sålda Long Range-modellen, enligt experten en besparing på 2800 kronor i månaden.

Den som vill privatleasa nya Tesla Model Y Standard får punga ut med 7715 kronor i månaden. Experten tycker den är ett bra val, men bara om du ska behålla den i 5-6 år och köra långt. För den som vill ha den i tre år finns det just nu ett mycket bättre, billigare och lyxigare val. 
– Jo, du ska köpa en bil som kostar 780.000, som går 61 mil enligt WLTP och har ett privatleasingpris på 6000 kronor. Jag pratar om Polestar 4 Business Edition Long Range.

Experten tycker istället att det guldläge att privatleasa en Polestar 4. Det är en bil som kostar 780 000 kronor, men som kan leasas för 6000 spänn i månaden. Foto: Polestar


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt