14 år sedan Saab-konkursen i dag. Aldrig någonsin har bilarna varit så populära.
– Jag minns det så väl, chefen sa till mig att jag inte behövde komma till jobbet, säger Nina Selander, vd för Nevs.
Det var måndagen den 19 december 2011 och julen stod för dörren. Morgonen var kall i Trollhättan och Saabs anställda kom i lämmeltåg in genom grindarna. Alla visste att företaget hade problem. Men ingen kunde föreställa sig att det här var sista gången man gick till jobbet.
– Visst kände man att det inte var bra, men man hoppades såklart att allt skulle lösa sig, hoppet är det sista som överger en människa, säger Annalena Levin.
Folk hälsade på varandra och släntrade bort till sina arbetsplatser. Ibland ögnade man upp mot direktörernas våning. Man hoppades så innerligt att de skulle komma på en lösning.
– Vi hade en speciell Saabanda, man tog hand om varandra och brydde sig om företaget. När ekonomin började bli riktigt svår var det många som erbjöd sig att ta med toalettpapper och att vi kunde städa själva, säger Annalena Levin.

Jan Åke Jonsson hade lämnat företaget. Istället var man i händerna på nederländaren Victor Müller. Han var inte populär på företaget. Ingen litade riktigt på att han skulle klara av att vända skutan. Istället stod hoppet till att någon räddande ängel skulle dyka upp i sista stund.
– Jan Åke var den enda vd som vi tyckte om och vi gav Jan Åke en tavla som minne, sa Tarja Hansson efter Saabs återföreningsfest förra året.
Nina minns dagen som igår
Nina Selander är vd för elbilstillverkaren Nevs. Sedan Saabs konkurs har hon vandrat på glödande kol. Nina började sin bana på Saab och verkar sitta fast i de gamla byggnaderna.
– Jag tog examen från HR-utbildningen i Karlstad på en fredag och började på Saab redan på måndagen. När jag sedan blev vd för Nevs var det många som höjde på ögonbrynen. Det brukar vara ekonomer eller säljchefer som får sådana positioner.

Den här måndagen låg Nina på sjukhuset. Hon hade fått sitt första barn och skulle bara ringa till chefen och säga att det blev problem med att komma till jobbet den här dagen.
– Jag fick barn dagen före. Det var för tidigt och jag ringde till min chef och berättade. Då sa hon att jag inte behövde tänka på det för vi hade gått i konkurs.
Klockan 9.15 kom beskedet. Saab går i konkurs. Budskapet spred sig genom fabriken. De anställda beskriver känslan som ödesmättad. Den här kvällen hade många planerat att gå ut och fira julen lite i förtid innan ledigheten tog vid.
– Det blev gravöl istället, alla var ledsna även om man visste att något var på gång, säger Annalena Levin.

Alla var ledsna och man hade sina åsikter om varför deras älskade företag gick omkull.
– På slutet byggde vi galna konceptbilar som ingen kunde köpa, istället för att bygga bilar som gick att sälja, säger Peter Bäckström.
Han är idag intendent på Saabmuseet i Trollhättan. Efter 14 år är intresset för Saab större än någonsin.
– Jag ser snarare att intresset har ökat med åren, säger Peter Bäckström.
Många är beredda att hålla med honom. Saab tappade riktningen på slutet. Efter triumfer med Saab 900 och 9000 började man experimentera. Sedan gick allt utför när Victor Muller satte sig bakom rodret.
– Jag kommer ihåg hur ivriga vi var med ny ingenjörskunskap. Saab var så snabba och duktiga. Men förståelsen fanns inte hos de som hade pengar, om vi kunnat övertyga dem ordentligt så hade det kanske kunnat gå på något annat sätt, säger Annalena Levin.

Saabar är idag samlarobjekt
När Saab gick i konkurs spådde många att bilarna snart skulle försvinna. Ändå rullar det fortfarande många Saabar på våra vägar. Det finns mängder med människor som tar hand om dem. Nu har de dessutom blivit rullande spargrisar.
– Vissa Saab-modeller och specialutgåvor är dock ovanliga och därmed mer värdefulla. Ett exempel, som även med på vår topplista, är Saab 9-3 Independence cabriolet. Denna lanserades i mars 2011 för att fira ett års självständighet från GM. Planen var att bygga 366 exemplar, men endast 38 färdigställdes innan konkursen. Detta gör den till ett mycket eftertraktat samlarobjekt, säger Jens Hasselholm, expert på Bilweb Auctions.
Han har också märkt att Saab blir alltmer populärt. De verkar till och med locka en yngre generation av bilentusiaster.
– Saabs popularitet är obestridlig och här verkar det finnas en växande följarskara. Detta syns tydligt på Saab-Festivalen, som anordnas vartannat år av Saab Car Museum i Trollhättan, säger Jens Hasselholm.

På Bilweb Auctions har man sålt flera riktigt dyra Saabar. När det kommer ut ett häftigt exemplar blir det budkrig.
– Vi var på plats under 2024 års festival, en riktig folkfest med bilar och besökare från hela världen. Nästa festival går av stapeln 2027 och är ett måste för alla SAAB-entusiaster. En annan stor träff som kommer att hållas nästa år är “International Saab Club meeting” på Stockholm-Bro Park 7-9 augusti 2026, den får ni inte missa, säger Jens Hasselholm.
Nya Saabhallar växer fram
Saabar byggs inte längre. Men många av de som finns kvar tas om hand. Ett exempel kommer från Sölvesborg i Blekinge. Där har Mannes Bilservice öppnat en utställningshall med unika Saabar.
– Det kommer att vara omkring 20 bilar som ställs ut. Det finns några stycken unika exemplar som man får se när man kommer hit. Sedan har vi en 9-5 Sportcombi, som är ett av bara tjugo tillverkade exemplar. Bilarna som ställs ut är exemplar som vi har byggt och restaurerat, säger Philip Salonen på Mannes Bilservice.

Att vårda Saab in i framtiden är hans livsmission. Philip kommer att ägna sig åt det här hela livet.
– Nu ska vi samla ihop bilarna som finns över hela Sverige. När vi är klara kan folk komma och titta. Det kommer inte att kosta något inträde, men det är heller ingen försäljning. Vi gör det här för att visa vad vi kan.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















