Volvo EX90 Lidar

Togs bort av Volvo – så kan tekniken rädda liv

Volvo lanserade EX90 som den säkraste bilen någonsin. Men den säkra LiDAR-tekniken försvann ändå. Nu tar Rivian in tekniken – för ökad säkerhet.
– Kameror är bra på att känna igen objekt, men de fungerar dåligt i mörker eller när solen skiner, säger en talesperson för Rivian.

Volvos nya elbil EX90 lanserades som den säkraste Volvon någonsin. I bilen skulle LiDAR-tekniken spela en viktig roll för säkerheten. Sensorerna skulle hjälpa bilen att undvika allvarliga kollisioner och underlätta vid filbyten. Men planerna sprack. Volvo menade att en komponentbrist låg bakom problemen. Samtidigt kom uppgifter om att det krisande LiDAR-bolaget Luminar skulle kräva Volvo Cars på skadestånd.

Men nu följer biltillverkaren Rivian efter med LiDAR. Företaget satsar på samma säkra teknik som Volvo tvingades ta bort. Den nya modellen R2 debuterar med LiDAR i slutet av 2026.
– Kameror är bra på att känna igen objekt, men de fungerar dåligt i mörker eller när solen skiner rakt på dem, säger en talesperson från Rivian till The Drive.

Enligt rapport från Folksam och Trafikverket sker hälften av alla trafikolyckor med fotgängare i mörker. Här har LiDAR potential att rädda liv.
– Många allvarliga olyckor på landsvägar när personer är ute och promenerar längs med vägen när det är mörkt ute. 62 procent av dödsolyckorna som skedde utanför tätbebyggt område
inträffade i mörker, säger Helena Stigson i rapporten.

LiDAR kan bland annat fördubbla synligheten i mörker. Den hjälper bilen att upptäcka flera hinder som kameror kan missa. Experten Sam Abuelsamid är vice president för marknadsforskning på Telemetry. Företaget har gjort marknadsanalyser med självkörande fordon som använder tekniken.
– LiDAR ger högre upplösning är kameror och radar. Den fungerar i alla ljusförhållanden. Och med modern mjukvara kan den dessutom hantera regn och snö, säger Abuelsamid till The Drive.

Detta leder till att bilar som använder LiDAR kan undvika flera allvarliga trafikolyckor. Sam Abuelsamid avslutar:
– Att använda flera olika sensorer är viktigt för att göra ett självkörande system säkert och pålitligt. Varje sensor har sina styrkor och svagheter, och tillsammans kompletterar de varandra.

Volvo uppgav att deras lidar-sensor skulle ge 20 procent säkrare bilar, men nu har de tvingats ta bort den.
Även Mercedes kommer med lidar på nya S-klass.
Så fungerar LiDARBeskrivning
Vad det ärTeknik som använder laserljus för att mäta avstånd och skapa en 3D‑karta.
Hur det fungerarSensorn skickar ut tusentals ljuspulser per sekund och mäter tiden det tar för ljuset att studsa tillbaka från objekt.
Vad det upptäckerBilar, människor, träd och andra hinder runt bilen.
FördelarGer bilen “syn” i detalj, även i mörker, dimma eller dåligt väder.
Dela med dig av Carup

Senaste nytt