Världens mest hyllade elbil – katastrof för ägaren

Svindyra elbilen Lucid har hyllats för teknik, ingenjörskonst och världens längsta räckvidd. Kände youtubern Jason Fenske från Interesting Engineering bytte ut sin Tesla mot en Lucid efter att hans fru fått sparken. Men han fann massor av fel i den hajpade miljonbilen. 
– Besvikelsen kommer från flera håll: hårdvaruproblem, mjukvarubuggar och begränsningar i mjukvarans design, säger Jason Fenske. 

Lucid har lyfts fram som världens bästa elbil med en mer avancerad teknik än andra elbilar. Bilarna har längre räckvidd än någon annan elbil på marknaden i dag. De har slagit världsrekordet genom att köra 120 mil på en laddning på allmänna vägar. De var dessutom först med ett 900-voltssystem i elbilen. 

Kände youtubern Jason Fenske på Engineering Explained bestämde sig för att byta ut sin Tesla efter att hans fru fått sparken från en amerikansk myndighet när Elon Musk gick fram med motorsåg i DOGE-departementet. Han köpte en Lucid Air som är betydligt dyrare än Tesla. Men den hajpade elbilen blev något helt annat än han hade förväntat sig. Nu har han publicerat en film om sina upplevelser med bilen, filmen har snabbt fått 660 000 visningar.

En så grundläggande funktion som uppkopplingen av mobilen med blåtand har visat sig strejka.

– En frunk som inte öppnas, mjukvara som inte uppdateras, högtalare som inte spelar musik, kylpumpar som inte når önskad hastighet – och en mängd mjukvarubuggar som aldrig slutar överraska dig. För mindre än sex månader sedan köpte jag en helt ny 2025 Lucid Air Touring. Jag köpte den eftersom jag uppriktigt tror att Lucid Air är ett av de bäst konstruerade fordonen som någonsin byggts. De är några av de mest effektiva, snabbaste, bäst paketerade och briljant designade bilarna med ett team av otroligt talangfulla ingenjörer bakom sig, säger han. 

Efter bara 480 mil med den nya elbilen är problemen många. Frunken (en elbils frontbagage) går inte öppna på första försöket, utan på andra. Kyltvätskepumparna i bilen fungerade inte och fick bytas ut på garantin. Knappen för att styra bilens fläkt gick snabbt sönder och hela knappsatsen fick bytas ut. 

Frunken visade sig svår att öppna.
Fläktknapparna gick snabbt sönder.

– Låt oss börja med hårdvaran. Den här bilen har redan varit inne på service flera gånger. Varje gång jag försökte öppna frunken (det främre bagageutrymmet), misslyckades det på första försöket. Luckan lyfte lite och slog sedan igen. Först på andra försöket gick den att öppna. Varje gång du lämnade bilen och kom tillbaka, fungerade det aldrig vid första försöket. Servicen åtgärdade det – en av låsanordningarna var feljusterad. Kylpumparna till drivsystemet nådde inte sin målhastighet, så två pumpar byttes ut. Vänstra fläktknappen var trasig – hela enheten behövde bytas. Laddningsluckan verkade trasig eftersom den inte öppnades när man tryckte på knappen – tills jag insåg att man måste trycka väldigt hårt. Mugghållaren kräver ett absurt motstånd (nästan 4 kg kraft) för att ta upp en tom läskburk. I jämförelse krävde min Toyota Corolla 0 kg, säger Jason i filmen. 

Men mjukvaran i elbilen visade sig vara det största problemet. 
– I tre månader fick jag varje gång jag klev in i bilen ett popup-meddelande om att uppdatering inte kunde installeras. Klickade jag på “Läs mer” stod det att bilen var uppdaterad – vilket den inte var. Det krävdes verkstadsbesök för att fixa det.

Hunden fick värmeslag i baksätet, det visade sig vara sätesvärmen som gick på av sig själv.

Ibland försvinner allt ljud i bilen. 
– Inga blinkersljud, ingen musik, inga varningar – tyst. Detta har hänt minst fem gånger. CarPlay växlar mellan telefoner slumpmässigt, kopplar upp sig till fel profil, drar in min telefon i bilen när jag står i trädgården, och ibland fungerar inte telefonen som nyckel, trots att bilen säger att den är ansluten. Det kräver fabriksåterställning – vilket också raderar alla inställningar.

Hans hund höll på att bli grillad i baksätet. Även blåtand strejkar i den dyra elbilen. 
– Ett av de mest udda problemen: min hund blev obekväm i baksätet – jag kollade klimatinställningarna och såg att hans sätesvärme stod på högsta. Jag stängde av det, men det hände igen – tre gånger under en tre timmar lång bilfärd. Ingen aning om hur det slogs på.

Bilen varnar ständigt för misslyckad mjukvaruuppdatering.

Att låsa och låsa upp bilen med telefonen visade sig heller inte fungera. Istället tvingas han ständigt ha med sig nyckelkort. Dessutom drar bilens iPhoneapp ur 35 procent av batteriet i telefonen på en dag. Och vid flera tillfällen har skärmen i bilen frusit med en enda bild som visas. Listan på mjukvarufelen är enorm. 
– Den här bilen är med råge det dyraste fordonet jag någonsin köpt. Och den här bilen är med en enorm marginal det mest frustrerande fordonet jag någonsin ägt. 

Vid det här laget har Lucid Air funnits fyra år på marknaden och problemen borde varit lösta för länge sedan. Nu står hans hopp till att Lucid till slut ska göra en mjukvaruuppdatering som löser allt. 
– Det är bara synd för eftersom jag tycker att den här bilen ser bra ut och den går bra, har stor räckvidd, är praktisk, har helt briljanta ingenjörer som har utvecklat den, men mjukvaran är tyvärr allt annat än bra bra. Och allt jag har diskuterat i den här videon har hänt inom 480 mils körning. Förhoppningsvis kan den åtgärda många av problemen med ny mjukvara, säger Jason. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt