Oväntat: Så ofta ska oljan bytas i elbilar

Många elbilsägare tror att deras bil aldrig behöver oljebyte. Men den finske mekanikern Jesse visar nu varför det antagandet kan bli dyrt.
– Det ska absolut inte se ut så här, inte ens efter 130 000 kilometer, säger Jesse.

Många elbilsägare tror att deras bil är helt fri från oljebyten. Men den finske mekanikern Jesse som blivit känd på Youtube för sina tydliga genomgångar ger en helt annan bild. Och för många kommer rekommendationen som en överraskning. Elmotorer har inga kolvar eller klassiska kuggväxlar som i en bensinbil. Men de har ändå en liten mängd olja som smörjer växellådan mellan elmotorn och drivaxlarna.

Den syns inte i serviceprogrammen och byts sällan på verkstäder. Men enligt Jesse kan det vara ett misstag som kostar i längden. I sin nya genomgång visar han hur oljan ser ut efter 13 000 mil körda med en Mercedes EQC. Den är kolsvart trots att det inte finns några kopplingar eller bränslerester som borde färga oljan.
– Den ska inte vara den här färgen. Inte ens efter två och ett halvt år och 130 000 kilometer.

Jesse förklarar att oljan slits av något helt annat än vi är vana vid: elektriska spänningar som vandrar genom lagren i elmotorn. Detta kan skapa mikroskopiska gnistor som nöter på lager, kuggar och partiklarna hamnar i oljan och färgar den svart.
– Det sker små gnistningar i lagren och det äter upp material som blandas i oljan.

Trots detta saknas oljebyte i serviceprogrammen för många elbilar. Därför rekommenderar Jesse ett intervall som många aldrig hört talas om:
– Vi rekommenderar oljebyte i elmotorernas växellådor var 100 000 kilometer.

Han nämner Tesla, Mercedes EQC och Audi e-tron som exempel på elbilar där det finns runt en halv liter olja som är tillräckligt för att behöva bytas ibland. Men det finns undantag. Polestar 2 har exempelvis bara tre deciliter olja i motorn och den är enligt Jesse inte avsedd att bytas överhuvudtaget. När oljan väl töms visar den ändå tydliga tecken på slitage långt innan något står i serviceplanen.
– Det ser inte alls bra ut ens vid 60 000 kilometer när man tömmer oljan.

För att minska slitaget lägger verkstaden även till ett finskutvecklat tillsatsmedel som bildar en keramisk skyddsfilm i motorn. Syftet är att skydda mot den elektriska spänning som driver genom lagren. Själva bytet är förhållandevis billigt. I exemplet med Mercedes EQC kostar byte av olja i båda motorerna tillsammans med tillsatsmedlet runt 300 euro när det görs i samband med annan service.

Jesses budskap är tydligt. Även om elbilar inte behöver motorolja på det gamla sättet, har de fortfarande smörjmedel som kan ta skada av tiden och det är något varje elbilsägare bör känna till. Det kan vara skillnaden mellan många problemfria år och en dyr reparation.
– Oljan håller exakt lika länge som motorn håller. Men hade motorn hållit fyra gånger längre om oljan bytts någon gång?

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt