Porsche avslöjar sin viktigaste nya bil på mycket länge. Nya elbilen Cayenne Electric blir en ödesbil för det sargade bilmärket. Så här mycket kostar den i Sverige.
– Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin, säger Porsche.
Porsche kämpar mot svår kris. Senaste kvartalet gjorde de en förlust på 11 miljarder kronor. Satsningen på elbilar gick inte alls så bra som man hade hoppats på. Istället fick de göra en helomvändning och börja satsa på nya bensinbilar igen. Men redan för flera år sedan tog de beslut om att rulla ut Cayenne som elbil. Tanken var att bensinversionen skulle pensioneras. Men nu ska båda modellerna finnas parallellt.
I dag drog av täcket från den elektriska Cayenne. Och den får otroligt många hästkrafter. Hela 1156 stycken. Trots att det är en stor tung SUV accelererar den upp till 100 km/h på bara 2,5 sekunder. Men om du är försiktig med gasen har du en räckvidd på 64 mil. Och behöver du ladda går det blixtsnabbt: Med 400 kW laddeffekt.





Enligt Porsche kombinerar nya Cayenne prestandan hos en supersportbil och regenerering på Formel E-nivå. Till att börja med kommer två modeller. Cayenne Electric och Cayenne Turbo Electric båda med fyrhjulsdrift. Cayenne Turbo har en topphastighet på 260 km/h.
De radar upp massor med tekniska finesser. Bland annat energiåtervinningsvärden som sägs nå Formel E-nivåer med upp till 600 kW regenerativ effekt. Vid vardagskörning kan ca 97 procent av alla inbromsningar utföras enbart av bilens elmotorer. Egentligen skulle man nästan kunna klara sig utan gamla bromsskivor och klossar.
Den som köper nya Porschen slipper dessutom plugga in laddkabeln hemma i villan. Den finns med induktionsladding som laddar bilen via en platta som du sätter på garagegolvet. Sedan startar allt automatiskt.
– Nya Cayenne är omisskännligt Porsche och omisskännligt Cayenne. Vi har byggt på beprövade designdetaljer och bevarat det som gör denna SUV unik. Resultatet är ett modernt designkoncept som tar Cayenne in i framtiden, säger Michael Mauer, chef för Style Porsche.





Nya Cayenne Electric är 55 millimeter längre än motsvarande modell med förbränningsmotor. Den nya suven är 4 985 mm lång, 1 980 mm bred och 1 674 mm hög. Det innebär mer benutrymme i baksätet. Bagaget sväljer från 781 till 1 588 liter, plus 90 liter i det främre bagageutrymmet. Släpvagnsvikten är otroliga 3,5 ton.
Men det gäller att ha gott om pengar. I Sverige börjar priserna på 1 200 000 kronor för Cayenne Electric och 1 830 000 kronor för Cayenne Turbo Electric, och det är innan du har utrustat dem.



LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















