Stor bilhandlare sålde stinkande elbil till ovetande kunder. Nu försöker de sälja den igen – utan att berätta.
– Jag tyckte det luktade bränd plast. Min fru tycker det är en metallisk lukt. Hon säger att hon blir illamående bara av att tänka på det, säger Lars Erling Øiseth Thorrud till Motor.no.
Norske bilägaren André Hokholt fick till slut lämna tillbaka elbilen Audi e-tron till handlaren efter att den drabbats av hemsk lukt efter en brandincident. Men det var först efter att den norska tidningen Motor uppmärksammat bilägarens problem. Den byttes då ut mot en snarlik bil.
Men auktoriserade bilhandlaren Møller Bil gav inte upp. Kort efter att bilen lämnats tillbaka för stanken som inte gick att få bort lade de ut den till försäljning. Lars Erling Øiseth Thorrud och hans fru i Hokksund i norska Buskerud föll för elbilen när de såg en annons. Där stod ingenting om bilens problem och historia. Intet ont anade slog de till på sin drömbil, en Audi från 2021.
Men de hade knappt börjat använda sin elbil innan de märkte att det var något konstigt. De blev illamående av en lukt som Lars tyckte luktade metalliskt, hans fru tyckte luktade bränd plast. När de kontaktar Møller Bil säger handlaren att de inte kände till någon lukt.
– Han sa att han inte visste någonting om lukten. Vi frågade om han kunde undersöka saken. Men sedan hörde vi inget mer från honom, säger Lars till Motor.no.
Efter en vecka blir de kontaktade igen och då erbjuder sig Møller Bil Bil Oslo West att köpa tillbaka den stinkande Audin. Men historien slutar inte där. Nu har bilen lagts ut till försäljning igen – utan information om stanken. Tidningen Motor wallraffade. De kontaktade bilhandlaren och frågade om det var något speciellt de borde veta om bilen
– Det är en fin bil, svarade bilhandlaren.
När de fortsätter att fråga om bilen och varför den köpts tillbaka får de svaret:
– En del av den har bytts ut. Bilen är nu i gott skick, och det finns inga problem med den. Vi köpte tillbaka den eftersom den tidigare ägaren hittade en annan bil som vi hade. Han är väldigt nöjd med e-tron, skriver bilsäljaren.
De tidigare ägarna blir chockade när de får höra om den auktoriserade bilhandlarens beteende. När tidningen Motor ställer bilhandlaren Møller Bil till svars slår de ifrån sig kritiken:
– Alla potentiella bilköpare vill provköra bilen innan de fattar ett beslut, så vi tycker att problemet är lite konstlat. Som också framkom i deras dialog med återförsäljaren hade bilen haft problem med sätet. Det reparerades och bilen har certifierats som säker av en tredje part.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















