Ekonomen: Så slipper du ha en nitlott i garaget

Nu ökar de privata bilköpen efter en lång dyster period. Men låt någon annan ta risken om du ska köpa ny bil – råder ekonomen Claes Hemberg.  
– Då slipper du bli sittande med en nitlott i garaget som kan bli en dålig affär.

Nya siffror från Konjunkturinstitutet avslöjar att svenskarnas lust att köpa bil stiger igen. Efter bottenläget för två år sedan har lusten att byta upp sig ökat. I oktober steg privatköpen med 6 procent. Men ännu är det långt kvar till chamagnegalopp i bilhallarna. 
– Det går åt rätt håll. Botten var 2022 och 2023. Det har med inflationen att göra. Inflationen är det som gjort att vi inte tyckt att det varit läge. Inflationen stack iväg före räntorna. Oktober 2022 var absoluta botten för lusten att köpa bil. Det var sämsta läget sedan december 2008, säger ekonomen Claes Hemberg. 

Nya prognosen tyder på att det dröjer innan det blir högryck hos bilhandlarna igen. Och det är inte någon ny rekordnivå. Claes Hemberg spår att nya bilar kommer falla i pris. Effektiva kinesiska tillverkare tvingar europeiska tillverkare att pressa priserna. 
– Det tar 1,5 år till 2 år innan vi är på den på positiva sidan igen. Jag tror absolut att vi kommer att få se billigare elbilar och att vi får billiga fossila bilar på köpet. 

Först 2027 är bilköpen tillbaka på normalnivå.
Inflationsoro stressar konsumenterna mer än räntan.

Enligt Claes Hemberg, som är energiekonomi på Nibe, driver allt billigare kinesisk energi ner tillverkningskostnader ännu mer framöver. 
– Kineserna är ju mästare på billig solenergi och robotisering. Vi kommer att få lära oss att pressa priserna här i Europa om vi ska kunna konkurrera. Billig energi och robotar kommer att pressa priserna. 

För den som ska köpa ny bil gäller det att ha hängslen och livrem, råder Claes Hemberg. Det är inte fel att vänta och se om priserna går ner, men behöver du bilen nu finns det ett säkert kort. 
– Jag tror priserna kommer att fortsätta falla så vänta till du behöver den. Privatleasing är en bra affär, då behöver du inte risken själv. Då slipper du sitta med en nitlott i garaget som kan bli en dålig affär. 

Claes Hemberg är energiekonom på Nibe.

Många nya bilar är flera tusen billigare per månad att privatleasa än att köpa. Biltillverkarna tar smällen med dolda rabatter. Ofta blir det till och med billigare att privatleasa en ny bil än att köpa en begagnad bil. 
– Många tvekar på vilken bil de ska ha och när de ska köpa den. Nu går inflationen ner, så nästa år kan ändå bli ett bättre år för bilförsäljning. Räntan kommer nog inte gå så mycket lägre på 1,75 procent, det går nog inte så mycket lägre, vi får räkna med att ha dyrare billån och bostadslån än vad vi varit vana vid tidigare framöver. 

Att privatmarknaden för bilar ändå ökar i år beror enligt Claes Hemberg till stor del på stockholmare som har det gott ställt. Samtidigt har företagens köp av bilar rasat senaste månaderna. 
– Vi har en delad konjunktur och en delad befolkning. Det är stockholmarna som har det bra ställt. De 20 procent som har bäst löner köper nya bilar. Medan småföretagen har det tufft och håller igen på sina köp. Stockholmsinflationen har varit snäll, men för vanliga löntagare ute i landet har det varit tuffare. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt