Därför är elbil dyrare än bensinbil att serva

Servicekostnaderna mellan olika bilar som rullat 3 000 mil överraskar. En ny populär elbil från Kia kostade mer än en bensinhybrid att serva.
– Det är en vanlig missuppfattning att elbilar är underhållsfria, säger David Lilja, PR-chef på Kia.

Mindre underhåll, inga oljebyten och färre rörliga delar – många trodde att elbilen skulle bli billigare att underhålla. Men när Vi Bilägare nyligen jämförde servicekostnader för sina långtestbilar blev resultatet något helt annat. Bland bilarna som passerat 3 000 mil och det var dags för service för, så fanns både bensin-, diesel- och eldrivna modeller.

Nya elbilen Kia EV3, som är en av Sveriges mest sålda elbilar, visade sig vara dyrare än en bensinhybrid att serva och nästan lika dyr som en dieselbil. Utan den inräknade ”webbokningsrabatten” hade notan närmat sig 6 000 kronor. Även efter rabatten landade servicekostnaden på 4 759 kronor. Dieselbilen Skoda Kodiaq var dyrast, drygt 1000 kronor dyrare än Kias elbil. Samtidigt låg Volvos elbil EX30 betydligt lägre än Kia.

Kias presschef David Lilja säger bland annat att “Dagens bilar är betydligt mer tekniskt avancerade, och servicearbetet kräver därför specialistkunskaper, diagnosinstrument och ibland specialverktyg.”

Det relativt höga priset berodde enligt Vi Bilägare främst på arbetskostnaden. Kia debiterade nästan 4 000 kronor i arbete. När Carup kontaktar Kias presschef David Lilja om servicepriserna svarar han att många har en felaktig bild av service av elbilar.
– Det är en relevant och viktig fråga som ofta bygger på en vanlig missuppfattning – nämligen att elbilar skulle vara i princip underhållsfria, skriver David Lilja.

Han förklarar att även elbilar kräver regelbundna kontroller av bromsar, hjulupphängningar och chassikomponenter. Och att vissa delar, som bromsvätska och batteriet till eCall-systemet, måste bytas enligt EU-regler. Enligt Kia ligger priset för första servicen på runt 4 000 kronor och nästa på cirka 5 900 kronor. Men återförsäljarna är fristående och sätter sina egna priser, skriver David Lilja i ett mejl.

Svaret från Kia om serviekostnader i sin helhet:

David Lilja, presschef för Kia i Sverige:
“Det är en relevant och viktig fråga som ofta bygger på en vanlig missuppfattning – nämligen att elbilar skulle vara i princip underhållsfria. Elbilar behöver ju inte byta motorolja och oljefilter men i övrigt följer de i mångt och mycket samma servicepunkter som fossilbilarna (som också blivit dyrare att serva med åren).

Om man ser tillbaka 30–40 år var det helt normalt att serva sin bil var 500:e mil och byta olja ofta, eftersom tekniken då var mindre avancerad. Dagens bilar är betydligt mer tekniskt avancerade, och servicearbetet kräver därför specialistkunskaper, diagnosinstrument och ibland specialverktyg.

Det finns en rad komponenter och system som kräver regelbunden kontroll och underhåll för att bilen ska fungera säkert och pålitligt över tid. För elbilar handlar service i första hand om förebyggande underhåll – att upptäcka och åtgärda små problem innan de leder till dyra eller säkerhetsrelaterade fel.

Bromsar, hjulupphängningar, styrleder och chassikomponenter är exempel på delar som slits på samma sätt oavsett drivlina, och dessa behöver regelbundet kontrolleras och ibland justeras eller smörjas. Elbilar har dessutom vissa specifika servicepunkter.

På Kia EV3 till exempel ingår i den andra servicen ett byte av bromsvätska. Eftersom bromsvätskan är hygroskopisk drar den åt sig fukt med tiden, vilket försämrar dess egenskaper. Detta är särskilt viktigt i elbilar där bromsarna används mindre tack vare regenerativ bromsning. Byte av bromsvätska sker därför i förebyggande syfte för att upprätthålla bromssystemets funktion och säkerhet.

Vid samma service byts även back-up-batteriet i eCall-systemet – en EU-reglerad säkerhetsfunktion som kräver underhåll enligt fastställda intervaller. Priset för den första servicen på EV3 ligger på cirka 4 083 kr inklusive moms, och den andra på cirka 5 949 kr inklusive moms. Priserna kan dock variera eftersom Kia:s återförsäljare är fristående, privatägda företag som själva sätter sina priser. Som generalagent får vi inte påverka deras prissättning.

Det är också viktigt att komma ihåg att service inte bara handlar om att ”byta delar” – utan om att bibehålla bilens säkerhet, driftsäkerhet och andrahandsvärde. Regelbunden service minskar risken för oväntade driftstopp och större reparationskostnader, vilket i längden är till fördel både för kunden och miljön.

Sammanfattningsvis: oavsett drivlina är en bil aldrig helt underhållsfri. Syftet med regelbunden service är att bilen ska vara säker, fungera som avsett och ge ägaren ett bekymmersfritt bilägande under lång tid.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt