Bilaffären slutade i ett av historiens största fynd. Den skrotfärdiga Range Rovern visade sig ha tillhört drottning Elizabeth. Nu säljs exemplaret – men för ett helt annat pris.
– Nyfiken undersökte han registrerings- och chassinummer. Och där insåg han plötsligt vad han hade, skriver auktionsfirman.
Ibland har man turen på sin sida. Det fick en bilentusiast erfara när han förra året köpte en 20 år gammal Range Rover på eBay. Bilen hade gått 20 000 mil, lacken var solskadad och den hade ett gammalt försäkringsärende i historiken. Men bakom bilens slitna yttre gömde sig en helt otrolig överraskning – bilen hade tidigare tillhört drottning Elizabeth II.
Stämplar från Land Rovers avdelning “Special Vehicles” i serviceboken gav en antydan om bilens ursprung. Mannen kollade närmare på bilens registrerings- och chassinummer. Där insåg han att bilen ursprungligen levererats till Hennes Majestät, Queen Elizabeth II. Drottningen av Storbritannien från 1952 till 2022. Hon ägde bilen mellan 2006-2008.


Det är oklart vad den tursamme ägaren betalade för bilen, men mycket tyder på att den tidigare ägaren inte kände till bilens kungliga historia. En begagnad Range Rover med stort renoveringsbehov kan sannolikt ha gått för 20-40 000 kronor. Nu planerar nya ägaren att dra nytta av köpet. Bilen ska säljas till högstbjudande i november, hos auktionsfirman Iconic Auctioneers. De uppskattar nu att bilen kan säljas för upp till 820 000 kronor.
Precis som alla kungliga beställningar, byggdes den enligt en noggrann och unik specifikation. Bilen kommer i en mörkgrön metallic-färg, som drar sig mot svart. Auktionsfirman uppger att detta är den enda dieselversionen av L322-generationens Range Rover som någonsin levererats till Hennes Majestät i färgen. Bilen utrustades med praktiska uppgraderingar, som handtag instigning och ett hundgaller i bagaget. Dessa funktioner är borttagna idag, men fästhålen finns kvar som minne från bilens historia.

Mannen gick igenom bilens omfattande historik och upptäckte att det tidiga underhållet hade utförts av Land Rover Vehicle Operations i Gaydon – något som också stod antecknat i originalserviceboken. Det var ännu ett tydligt tecken på bilens kungliga ursprung. Senare fotobevis visade dessutom att drottning Elizabeth själv kört just den här bilen, med samma registreringsskylt, vid både Royal Windsor Horse Show och i Sandringham. Tillsammans med de unika inredningsdetaljerna “lämnar inga tvivel om bilens identitet”.
Efter att ha lämnat kunglig tjänst gick bilen över i privat ägo. Bilen tillbringade bland annat en tid i Spanien, där lacken påverkades av långvarig sol. När den så småningom återigen erbjöds till försäljning via eBay dök den upp mindre än åtta mil från den tursamme ägarens hem, med ett lågt utropspris som speglade dess dåliga skick och brokiga historia. Mannen såg den som det perfekta projektet, inspirerad av Clarkson’s Farm, och bestämde sig för att köpa bilen – sliten men full av potential. Range Rovern levererades på trailer och placerades på hans gård.

Auktionsfirman förklarade:
– En dag, när han bläddrade i serviceboken, märkte han SVO-stämplar från Land Rover Vehicle Operations och mindes Iconic Auctioneers försäljning av en annan kunglig Range Rover. Nyfiken undersökte han registrerings- och chassinummer. Och där insåg han plötsligt vad han hade. Vid det ögonblicket förändrades allt.
Och från den stunden fick bilen extra omtanke. Han restaurerade lacken, fräschade upp interiören och lyckades, på ett nästan osannolikt sätt, återförena den ursprungliga Land Rover Special Vehicles-telefonen, hörlurarna och bakre underhållningsutrustningen. Ett trådlöst kamerasystem ingår också, och en tidsenlig “bonnet dog”-maskot, som syns på fotografier, har återfunnits och installerats.


Nu ska bilen gå under klubban på Silverstone Festival den 8 november. Förhandspriset ligger på mellan 685 000 och 820 000 kronor. Den här L322-generationens Range Rover, särskilt TDV8-versionen från 2006, anses allmänt som en av de finaste modellerna i märkets historia. Och snart kan en lycklig köpare köra hem ett stycke kunglig bilhistoria.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















