Efter att ha sett sin hyperbil värd 50 miljoner kronor fick ägaren ett löfte från Koenigsegg. Bilen som brann upp och blev till aska skulle ersättas med en helt ny. Nu har bilen återuppstått likt fågel Fenix – ur askan i elden.
För drygt ett år sedan inträffade en dramatisk händelse utanför Aten, som Carup rapporterade om. En av världens mest avancerade hyperbilar, en Koenigsegg Jesko, fattade eld under en körning. Bilen som värderades till 50 miljoner kronor totalförstördes men som tur var skadades ingen människa. Ägaren stod kvar med ett vrak och ett löfte från Koenigsegg: han skulle få en ny bil.
Efter branden stoppades alla Jesko-bilar temporärt och Koenigsegg genomförde en noggrann utredning. Resultatet visade att branden orsakats av en trasig hydraulslang längst bak på bilen. Bränsletank, motorolja och växellådsoljesystem var intakta, vilket innebar att branden inte spred sig från motorn eller bränsletanken.

Företaget har sedan dess kontrollerat installationen av hydraulslangar på alla Jesko-bilar i världen och utvecklat en säkerhetsfunktion som kan stänga av hydraulsystemet på mindre än en sekund om ett läckage upptäcks. Nu har också Koenigsegg infriat sitt löfte till ägaren som förlorade sin hyperbil i branden. De har tillverkat en helt ny hyperbilen som ersätter den förstörda bilen.
Likt fågel Fenix ur askan i elden har nu hyperbilen återuppstått. Ägaren har fått nu sin nya “ersättningsbil”, som Koenigsegg döpt till Jesko Nur Revenge. Den är byggd på ett helt nytt chassi med samma grundspecifikationer som originalet. Precis som Jesko har den en V8-motor som ger upp upp till 1600 hästkrafter. Men det är utvändigt som de exklusiva detaljer för Jesko Nur Revenge finns.
Karossen är klädd i Koenigsegg Naked Carbon med guldaccenter, bilen har AirCore-fälgar i kolfiber, spegelhus i kolfiber och en bakvinge med gulddetaljer. Interiören är klädd i Desiato Alcantara med guldsömmar och på instrumentpanelen står texten “Jesko Nür Revenge”.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.