Nya rankingen visar kraftigt fall för Tesla. Vanligt bilmärke kör förbi upp till toppen.
Teslas går starkt på börsen igen. Efter en dipp tidigare i år närmar sig elbilstillverkaren åter rekordnivåerna från slutet av 2024. Men det finns fler sätt att mäta ett varumärkes värde än bara på börsen. Varje år listar Interbrand världens mest värdefulla varumärken. Begreppet ”varumärkesvärde” kan vara lite luddigt, men Interbrand baserar sin bedömning på tre saker: företagets ekonomi, vilken roll varumärket spelar vid köpbeslut (väljer kunder produkten för att de gillar varumärket?) och hur starkt varumärket är när det gäller att skapa lojala kunder. Och här blir Tesla omsprungna.
Toyota är det högst placerade bilmärket, på sjätte plats totalt av alla varumärken. Det japanska märket värderas till 74,2 miljarder dollar – vilket placerar Toyota före jättar som Coca-Cola, Instagram och McDonald’s. Det går även bra för Mercedes, som ligger på tionde plats. Och BMW på fjortonde. Men extra intressant är Teslas fall. Förra året låg märket på plats 12, men på bara ett år har varumärket rasat rejält – till plats 25. Och enligt Interbrand har Teslas varumärkesvärde minskat med hela 35,2 %. Det är kanske inte så konstigt. Företagets image har fått sig en rejäl törn efter alla kontroverser kring Elon Musk.

Topp 10 starkaste bilmärken
Här är topp 10 över de högst rankade bilmärkena i varumärkesvärde:
- Toyota: 74,2 miljarder dollar
- Mercedes: 50,1 miljarder dollar
- BMW: 46,8 miljarder dollar
- Tesla: 29,5 miljarder dollar
- Honda: 24,8 miljarder dollar
- Hyundai: 24,6 miljarder dollar
- Audi: 15,4 miljarder dollar
- Ferrari: 15,4 miljarder dollar
- Volkswagen: 15,0 miljarder dollar
- Porsche: 15,0 miljarder dollar
Källa: Interbrand

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.