Tesla-klonen som laddar på 12 minuter är här. Bilgurun Alrik Söderlind har testkört senaste senaste skriket från Kina.
– Den har massor med utrustning. Den är billigare. Den känns lyxig och nu har den fått en facelift så nu ser den också lite trevligare ut tycker jag och den laddar ännu snabbare, säger Alrik Söderlind.
Xpeng är ett nytt kinesiskt bilmärke som kom till Sverige för ett par år sedan. De har redan rullat ut flera olika modeller. Men än så länge är de en ovanlig syn på vägarna. Bara lite drygt 1600 bilar har registrerats in. Den mest sålda modellen heter G6 och är en utmanare till Tesla Model Y. Det är den bilen Alrik Söderlund har rullat ut med på tyska landsvägar och Autobahn.
– En väldigt trevlig bil att sitta i. Man trivs bakom ratten. Jag gör i alla fall det. Stolarna är mysiga och bra. Finns massage och det är lyxigt.
Xpeng har jobbat om chassit och styrningen för att bilen ska bli mer engagerande att köra. Kinesiska köpare gillar en mer avslappnad körkänsla än vi i Europa.
– När jag körde den här bilen första gången så tyckte jag att jag den var ganska sval. Och nu säger man att man har jobbat mycket med styrningen, med chassit. Jag har ju jämförelsen mot Tesla Model Y i ryggslutet här. Åh nej, den här är inte alls lika engagerande att köra. Den den har ju sportläge och alltihopa det här, men glöm bort det. Det blir bara lite ryckigt så där.
Den som älskar mjuk bilkörning kommer gilla Xpeng.
– Man ska köra den här på komfortläget. Då gör den sig bäst. Styrningen är lugn och fin, trevlig. Den här är en jättebra bil att bara sitta och cruisa med. Men så fort du ska försöka svänga och göra någonting så där så så är det inte kul. Det finns inget engagemang. Det finns ingen liksom liv i den här körupplevelsen utan det här är en riktig cruiser, säger Alrik.
Däremot plockar Xpeng poäng mot Tesla i många andra ronder. Den är till att börja med 30 000 kronor billigare att köpa. Dessutom laddar den på 12 minuter, medan Tesla vill ha uppemot en halvtimme på sig. Även om Tesla har lite längre räckvidd finns det chans att komma fram snabbare med Xpeng. När du väl är hemma har bilen ett batteri som du kan använda som powerbank, ja du kan till och med skicka tillbaka ström till elnätet om din laddbox och nätleverantör har de tjänsterna.
Xpeng slår till med sju års garanti för att övertyga köparna, medan Tesla bara har fyra år. Men märket är udda och andrahandsvärdet kan bli en risk för köparna. Till syvende och sista är det ekonomin som kan bli tungan på vågen om de ska sno köpare från Tesla och andra märken som är mer etablerade i Sverige.
– Det är en ovanlig bil. Men väl värd att provköra, framförallt om det kommer ett erbjudande som är bra ekonomiskt, säger Alrik Söderlind.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter