Missen: Bannlyst från 70 000 laddstationer

Daniel Boycott köpte en begagnad Tesla. Men när han skulle ladda den vid en Supercharger fick han en chock. Tesla bojkottar Boycotts elbil från nätverket med 70 000 laddstationer.

Daniel Boycott trodde han gjorde ett kap när han i september köpte en begagnad Tesla Model 3 årsmodell 2022 från en återförsäljare. Glädjen förvandlades dock snabbt till frustration när han försökte ladda bilen vid en Tesla Supercharger.
– Då upptäckte jag att det inte fungerade. Jag provade flera stationer. Det fungerar helt enkelt inte, säger han till CBS News Chicago.

Snart fick Daniel veta varför från Tesla: “Bilen stödjer för närvarande inte supercharging och garantier är ogiltiga på grund av att det är ett skrotad fordon”. Chocken var total.
– Återförsäljaren sa att den var ren. CARFAX sa att den var ren. Jag litade på det men när jag kollade upp mer noggrant så såg jag bilder från olyckan den varit med om. Det är riktigt irriterande, säger Daniel.

Bilderna på skadorna såg mer omfattande ut än termen “mindre” antydde. En Tesla-tekniker konstaterade att reparationerna var slarvigt utförda.
– Skadorna var tillräckligt allvarliga för att de skulle flagga bilen, berättar Daniel.

Tesla förklarade att det handlar om säkerhet och därför kan inte skadade fordon kopplas till deras kraftfulla superchargers. För Daniel Boycott som valde Tesla delvis på grund av nätverket med 70 000 laddstationer, är situationen nu minst sagt allvarlig. Så länge hans elbil bojkottas från Teslas Superchargers är långresor nästintill omöjliga.

Enligt Carfax hade bilen “mindre” skador. Men när Daniel grävde närmare i det så såg han hur omfattande de egentligen var.

Fred Lambert är chefredaktörs på nyhetssajten Electrek och säger att han hört om åtminstone ett annat fall där en bil med “ren historik” markerats som “skrot” i Teslas system och blockerats från laddning. Tesla erbjuder dock nu en inspektionslösning för ägare som vill återfå tillgång till nätverket.

Lambert påpekar dock att kostnaden för det snabbt kan dra iväg.
– Det har varit lite kontroversiellt också, eftersom Tesla tar mycket betalt. Sist jag kollade var det 2 000 dollar (cirka 19 500 kronor) men det kan ha ändrats sedan dess, säger han.

Vad gäller Daniel och hans Tesla som blockerats från supercharger-nätet är han fortfarande i förhandlingar med återförsäljaren.

Daniel säger att han vill åt Supercharger-nätverket, men utan att behöva betala stora summor för en bil han redan köpt. De står dock på sig och menar att polismyndigheten i Illnois har bekräftat att bilen har ett rent ägarbevis och aldrig varit registrerad som skrota

Under tiden vill Daniel varna andra som funderar på att köpa begagnade elbilar:
– Man borde bara titta närmare på vad man köper, särskilt med elbilar. Folk borde kunna lita på det de blir sålda, säger han.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt