Långsammare tankning. Så ska ägare till bensin- och dieselbilar förmås att gå över till elbilar.
– Nu fokuserar vi på långsammare bensinpumpar i blå delstater, skriver Jo Borrás på Electrek.
Den amerikanska elbilslobbyn vill straffa bort fossila drivmedel. Nu har en av deras tänkare kläckt en idé som väcker utbredd entusiasm. Genom att sänka hastigheten på bensinmackarna skulle man kunna övertyga och frälsa även de värsta elbilsskeptikerna.
– Om vi gör det fyra gånger så långsamt att tanka med fossila drivmedel kommer det att bli långa köer. Samtidigt arbetar bränslebolagen med att ta fram snabbladdare, skriver journalisten Jo Borrás med en bakgrund på Clean Technica och elbilstidningen Electrek.

Han riktar sig främst mot de blå delstaterna. Där är republikanerna som starkast. Där är också misstänksamheten mot elbilar som mest utbredd. Samtidigt lutar man sig åt den nya tekniken med snabbladdare som blir allt mer effektiva.
– Vi närmar oss en punkt där det är mer effektivt att ladda en elbil än att tanka en bil med fossilt bränsle, säger Emma Delaney, kundansvarig hos BP, till Reuters.
Jo Borrás tar Fords bensinslukande monster F150 som ett exempel. Den har en tank som rymmer 136 liter. Med dagens bensinpumpar tar det knappt fyra minuter att fylla tanken. Om man sänker hastigheten till tolv minuter skulle det innebära längre köer vid bensinstationerna. Och att de törstiga elbilarna blev mer jämställda med elbilar. På samma gång utvecklas laddtekniken hastigt. När bilägarna ser hur effektivt elbilarna laddas. Medan de står i kö för att tanka. Då kommer fler att välja att gå över till andra sidan.
Flera stora bränslebolag som BP vill se sina kunder stanna längre tid på mackarna. Det är då de tjänar pengar.
– Bensinbolagen tjänar på att vi stannar längre tid, om man laddar bilen går kunderna också in i butiken för att handla. Och det är där som över 60 procent av deras intäkter kommer ifrån, skriver Jo Borrás.
Den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA (Environmental Protection Agency) genomförde 1993 restriktioner i tankhastigheten. Man begränsade mängden bränsle som bensinpumpar kan pumpa ut till ungefär 38 liter bensin i minuten. Med Jo Borrás och Electreks nya idé skulle det innebära att man istället kan pumpa ut 10 liter i minuten.
Kommentarer om förslaget:
– Jag ser inte detta som politiskt genomförbart, inte ens i blå stater – kom ihåg att även i Kalifornien kör de flesta fortfarande bensindrivna fordon, och jag tror att dessa människor till stor del skulle betrakta detta som något som gör deras liv mindre bekväma utan någon bra anledning.
– Det är ett fascinerande förslag. Att sakta ner bensinpumpar för att hjälpa miljön genom att göra en nödvändig uppgift obekväm. Varför straffa efterfrågan när man bara kan straffa personen?
– Oj! Som om vi inte är tillräckligt splittrade redan nu, så har vi det här! Istället för att tvinga fram det skulle jag föredra att låta marknaden lösa det här. Förbättra bara laddningshastigheten och tillgängligheten så ordnar resten sig självt.
LÄS MER:
.

Andreas Jemn är journalist och författare.