Trots försäljningsökning – BMW tvingas gå ut och vinstvarna. Ras i Kina och USA-tullar sänker tyska biljätten.
BMW lyckades öka sin försäljning globalt med 9 procent under senaste kvartalet. Men det hjälper inte. Nu går de ut och varnar för sämre vinst och halverat kassaflöde från 5 miljarder euro till 2,5 miljarder euro. En stor del av raset beror på en oroväckande utveckling i Kina. Där vingas BMW gå in och stötta hårt pressade återförsäljare för att de inte ska gå under.
Även USA-tullarna på 15 procent pressar BMW. Samtidigt förväntar sig BMW återbetalning av tullavgifter på mångmiljonbelopp sedan tullarna sänkts från 25 procent, men pengarna dröjer till nästa år.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter