Volvosyskonet rullar ut monsterbil i Kina. Nya Zeekr 9X är en elbil med bensinmotor och 1381 hästkrafter och 125 mils räckvidd. Prislappen är lägre än för en Volvo XC90.
Zeekr är Volvos kinesiska systermärke med utvecklings- och designavdelning i Göteborg. Nu har de startat försäljningen av sitt nya flaggskepp. Och det är en bil med prestanda som överträffar det mesta. Den är elbil, laddhybrid och bensinbil på en och samma gång. Zeekr 9X har en bensinmotor som både kan ladda batteriet och driva bilen. För den som vill använda den som elbil finns ett batteri på 55 kWh.
Den som använder alla drivmöjligheter kan komma 125 mil på el och bensin. Men det är prestandan som verkligen sticker ut. Toppversionen har en effekt på 1381 hästkrafter. Och den tunga kolossen på 5,2 meter sticker i väg upp till 100 km/h på bara 3,1 sekunder.



De åkande färdas i högsta lyx med luftfjädring. Bilen är sexsitsig med kaptensstolar med fyrvägs svankstöd och 22-punkts massagefunktion.När bilen släpptes för förbeställningar slängde sig kineserna på köpknappen. På en timme förbokades 42 667 bilar, uppger Carnewschina. Och prislappen ligger långt under vad lyxbilar från BMW, Mercedes, och för den delen Volvo, kostar. För de tyska premiummärkena blir den chocklåga prislappen hos Zeekr 9X svår att matcha.
Den enklare versionen som ”bara” har 885 hästkrafter kostar från 600 000 kronor i Kina med lanseringsrobatt. Den snabbare versionen med 1381 hästkrafter går loss på 730 000 kronor. Toppversionen som har allt kostar 780 000 kronor. Jämförelsevis ligger listpriset på en Volvo XC90 på 1 050 000 kronor i Kina.


Elbilar med bensinmotor, en så kallad EREV, blir allt populärare i Kina. Vissa bilköpare vill inte vara bundna av att behöva åka till en laddstation. Även Volvo Cars har uppgett att de nu utvecklar en EREV som de ska tillverka i sin fabrik South Carolina i USA. Men kinesisk teknik möter restriktioner i USA, så sannolikt utvecklas den av Volvos ingenjörer i Göteborg och kommer att skilja sig tekniskt från Zeekr 9X.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter