Det är en av Sveriges mest populära laddhybrider. Nu varnar mekanikern för ett fel som kan kosta
– Det kan förstöra allt och bli rejält dyrt, säger mekanikern Jesse.
Finske mekanikern Jesse Haapala avslöjar ett allvarligt problem med en av Sveriges mest populära laddhybrider. Och om det sker kan det bli rejält dyrt att fixa. I värsta fall måste hela batteriet bytas, trots att cellerna är sällsynt hållbara.
– Batterierna i dessa Passat GTE har hållit förvånansvärt bra. Modulerna är robusta, men vatten kan komma in och förstöra allt.
Batteriet sitter under baksätet, skyddat av ett plastlock. När locket tas bort syns aluminiumhöljet och en plastanslutning längst bak. Den nedre delen av anslutningen är i princip ett tomt utrymme, där vatten och smuts kan samlas. Det gör att aluminiumet runt skruvarna oxiderar och vittrar sönder.
– Det är en helt galen konstruktion. Vatten släpps in i tomrummet mellan anslutningen och aluminiumhöljet och därför oxiderar det, säger Jesse.
För att lösa problemet utan att byta hela höljet har Haapala utvecklat egna reservdelar med 3D-skrivare. De monteras utanför höljet och tätas med vax och silikon så att vatten inte längre kan tränga in. Kostnaden för denna lösning ligger under 10 000 kronor, jämfört med VW:s officiella åtgärd:
– Om anslutningen redan är skadad måste man montera den nya uppdateringsdelen och då pratar vi om flera tusen euro i arbete, säger Haapala.
Enligt Jesse kan kostnaden bli så dyr som upp emot 50 000 kronor. Han understryker att tidig kontroll är avgörande:
– Om anslutningen fortfarande är hel kan man skydda den med bara vax. Då kostar det ganska lite. Men om den redan är skadad är det bäst att uppdatera med den nya delen för att undvika större skador.

Trots problemet betonar Haapala att själva battericellerna håller väldigt bra. Men för VW-ägare med plug-in hybrider är budskapet tydligt. Kontrollera batteriets anslutningar och skydda dem mot vatten. Annars kan reparationen bli både dyr och omfattande.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.