Tvist i ARN: Fusk med service på dyr Mercedes

Han köpte en nästan ny lyxig Mercedes med två års garanti. Men auktoriserad märkeshandlare vilseledde om bilens missade service – något som leder till att garanti och försäkring slutar gälla. Nu har Allmänna reklamationsnämnden avgjort tvisten mellan bilägaren och märkeshandlaren.

Han fick syn på en Mercedes GLC 300D. Bilen var fyra år gammal men hade bara gått 5000 mil. Priset var 469 500 kronor och den glänste underbart i den renpolerade bilhallen. Därför var det inte konstigt att han blev intresserad.
– Vid provkörningen indikerade bilens varningssystem att bromsbeläggen skulle bytas och leverans skulle bli efter den åtgärden som skulle ta cirka två veckor, står det i anmälan.

Han var ändå intresserad av bilen. Men under villkor att man förlängde nybilsgarantin med två år och att bilen var perfekt servad. Annars skulle inte garantin gälla.
– Då servicehistoriken är digital lagrad och endast kan skrivas ut av verkstaden, enades parterna om att alla papper skulle vara framtagna vid överlämnandet av bilen, skriver anmälaren.

Enligt den auktoriserade handlaren var Mercedesen perfekt servad. Men det visade sig att servicen var 132 dagar försenad. Något som får stora konsekvenser för garanti och försäkring.

Den auktoriserade Mercedes-handlaren i Mellansverige lovade att ordna felen på bilen. Sedan skulle den levereras med perfekt servicehistorik efter två veckor. 
– På leveransdagen var försäljaren sjuk och efter en kommunikationsmiss gjordes överlämnandet av en annan dubbelbokad försäljare som inte hade fått information om hans köp. Därför fick han inga papper vid leveransen. När han startade bilen upptäckte han att den inte varit på verkstaden och att bromsvarnaren fortfarande lyste, står det i anmälan.

Det här var inte vad bilköparen önskade. Han hade lagt nästan en halv miljon på en bil. Han kände att bilhandlaren hade blåst honom rakt av. 
– När han kom hem med bilen upptäckte han tre ytterligare felmeddelanden i infosystemet. Bilen varnade för låg batterispänning, fel på aktiv bromsassistans och att servicen var försenad med 132 dagar. Han lämnade bilen på en verkstad och åtgärdade felen, står det i anmälan.

Bilköparen blev mycket förbaskad. Han kände sig lurad av bilhandlaren och kontaktade dem för att få rätt. När det inte hjälpte vände han sig till Allmänna reklamationsnämnden.
– Med köpet av bilen följde två års förlängd nybilsgaranti, vilket var en av anledningarna till köpet. För att bilen ska bli godkänd krävs att den är testad och kontrollerad i detalj samt godkänd enligt tillverkarens testprotokoll, står det i anmälan.

Bilhandlaren motsätter sig kravet. Enligt dem har man levt upp till förväntningarna. 
– Bilen har servats för sent i tid men inte avseende miltalet. Företaget har levererat ett certifikat där det framgår att bilen har en godkänd garanti på 24 månader. Mercedes-Benz har således ansett att bilen uppfyller kraven för garantin. Han har även fått förlängd assistansgaranti och företaget har erbjudit att ersätta honom för resor och besvär. 

Men att servicen är försenad med 132 dagar är ingen liten sak. I Mercedes garantivillkor står att den måste vara korrekt servad. Dessutom gör att maskinskadeförsäkringen kan sluta gälla. Det är något flera bilägare i Sverige har råkat ut för på slutet. Det kan räcka med att den är försenad med några dagar. Kände TV4-journalisten Jens B Nordström åkte på en försäkringssmäll när en Audi han köpt från auktoriserad handlare inte var korrekt servad. 

ARN går igenom fallet och kommer fram till att det är ganska solklart. Bilhandlaren har gjort fel. 
– Det är utrett att bilen inte haft fullständig servicehistorik vid köpet. Bilhandlaren har gjort gällande att garantin fortsatt gäller. Nämnden konstaterar att det framgår av villkoren för tilläggsgarantier att det åligger köparen att vid händelse av fel att visa att bilen servats enligt fabrikens föreskrifter innan och under avtalstiden. Det föreligger därför en beaktansvärd risk att garantin inte gäller, skriver ARN.

Därför beslutar nämnden att köparen får häva köpet. Man kvittar räntan med den nytta han har av bilen. Bilfirman ska dessutom på egen bekostnad stå för återlämnandet och ersätta sin missnöjda kund för alla utlägg. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt