Teslaförsäljning slutade med beskt efterspel. Elbilarna vänder upp och ner på begagnatmarknaden.
En norrman slog till och köpte en begagnad Tesla Model S från 2014 av en handlare i Östlandet. Bilen var åtta år gammal och hade rullat 15 000 mil. Priset för den här rejält begagnade elbilen var 299 000 norska kronor.
I fyra månader var bilägandet i princip som en dans på rosor. Teslaägaren körde sin bil och den rullade efter förväntan. Tills den dagen bilen inte startade. Han kliade sig i huvudet och funderade. Då kom det ett felmeddelande från Tesla. Det var problem med batteriet. En skada som han förstod kunde bli dyrt – riktigt dyrt. Priset för att byta batteriet låg på 122 000 kronor, skriver norska TV2 Broom. Mer än en tredjedel av bilens värde. Därför ringde han till handlaren som bad honom skicka in dokumentation kring anledningen till bilens skada och en kostnadsberäkning.

Teslaägaren behövde få iväg bilen till en verkstad. Han ringde därför till bärgningstjänst. Men de kunde inte hjälpa honom. Bilen var nästan omöjlig att transportera bort.
– Vi kan inte lasta den här bilen på vår bärgningsbil utan att skada diverse plastmaterial under bilen. På grund av ett defekt huvudbatteri står den helt på marken, svarade de Teslaägaren.
Efter det slutade bilhandlaren att svara honom. Teslaägaren blev bekymrad. Bilen stod ute i spenaten och ruttnade. Det handlade om stora pengar. Därför vände han sig till den norska Konsumentnämnden. De vände sig till bilhandlaren för ett utlåtande. Men av någon outgrundlig anledning svarade de inte. Därför fick nämnden helt gå på anmälarens uppgifter. Man hade en åtta år gammal bil som gått sönder efter bara fyra månader.
Visserligen får man räkna med skavanker på en sådan gammal bil. Kanske ganska kort tid efter köpet. Ändå kom Konsumentnämnden fram till att Teslaägaren hade rätt. Ett batteri till en sådan kostnad måste ses som ett köprättsligt fel. De dömde därmed bilhandlaren att återbetala de 299 000 kronor som bilen hade kostat och dessutom får de försöka bogsera hem bilen till verkstaden och se om det går att få liv i den.
Elbilarnas intåg i bilvärlden har öppnat för ett helt nytt bekymmer. Batterier som går sönder på begagnade bilar riskerar att bita säljaren i rumpan flera månader efter affären.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.