Fia Linderström trodde att hennes familjebil var i toppskick efter privatleasingen. Istället möttes hon av en chockfaktura.
– No way, det är normalt slitage, säger hon.
Fia Linderström trodde att allt var i ordning när hon skulle lämna tillbaka sin Peugeot 5008 efter tre år. Men fakturan från leasingbolaget Jyske Finans fick henne att tappa hakan. På hennes TikTok-kanal har hon också delat med sig av händelsen.
– Jag upplever att de gjort allt för att fiska så mycket pengar de kan av mig, säger hon till Aftonbladet.
Bilen hade skötts noggrant, servats i tid och städats regelbundet. Familjen höll sig under 2 000 mil per år och bilen var i gott skick – åtminstone enligt Fia. När leasingperioden tog slut väntade ändå en faktura på 36 500 kronor för “onormalt slitage”.
– Jag tyckte att bilen var i ett fint skick. Den var välstädad när vi lämnade tillbaka den och förutom en skada på insidan dörren var det inga skador, utan det var som jag anser normalt slitage, säger Fia.
@fialinderstrom 2/3 Obs! Det här är vår erfarenhet. Det finns många seriösa företag som leasar bil. Jag har hört många som har positiva erfarenheter när det kommer till lokala bilhandlare #privatleasing #bil #bilköp #lärdigpåtiktok @fialinderstrom ♬ originalljud – fialinderstrom
I fakturaspecifikationen fanns bland annat fem stenskott, flera små lackskador, slitage på dörrkanter och en skada på bakre stötfångaren. Fia menar att flera av punkterna var påhittade och knappt synliga. Bara stötfångaren värderades till 18 000 kronor.
– No way, det är normalt slitage. Det är oerhört små skador. Jag upplever att de gjort allt för att tjäna extra pengar på bilen, säger Fia till Aftonbladet.
Efter att hon klagat ändrades fakturan snabbt. Bolaget drog bort 8 000 kronor och minskade sedan ytterligare fem procent efter fortsatta synpunkter. Hon fick dock aldrig en mer detaljerad specifikation över skadorna. Till slut betalade hon 20 500 kronor.

– Anledningen till att jag valde att betala var att de hänvisade vidare till sin juridiska avdelning, om jag fortfarande var missnöjd. Hur ska jag som privatperson kunna möta Goliat, ett stort finansbolag? Därför vill jag dela min erfarenhet av privatleasing och uppmana andra att vara försiktiga, säger Fia.
När hon berättade om upplevelsen i sociala medier blev responsen massiv. Många kände igen sig, medan andra menade att hon borde tagit bättre hand om bilen eller att bolaget agerat rättvist. Fia är inte emot leasing som koncept, men hennes erfarenhet visar tydligt varför det är viktigt att förstå villkoren.
Regler runt privatleasing
Reglerna kring privatleasing skiljer sig mellan bolag och avtal, och det som räknas som normalt slitage hos ett företag kan faktureras som onormalt hos ett annat. Små repor, stenskott eller mindre bucklor som inte påverkar bilens funktion ses ofta som normalt. Men djupare repor, sprickor eller bucklor som kräver reparation kan bli dyra.
Övermil
Övermil är ett annat område som kan ge chockfakturor. Även om bilen har skötts perfekt kan kostnaderna springa iväg om man råkar överskrida det avtalade antalet körda mil per år. Smuts och bristande städning kan också räknas som onormalt slitage i vissa avtal, vilket gör det viktigt att lämna tillbaka bilen ren.
Skador vid privatleasing
Små lackskador kan ofta fixas på egen hand mycket billigare än vad leasingbolaget fakturerar. Att ta bilder av bilens skick, både utvändigt och invändigt, kan spara mycket pengar och besvär.
– Det är nog även bra om man kan vara med under en besiktning av bilen innan man lämnar in den, säger Fia.
Hennes tips är också att tänka på vilket bolag man väljer. Ett lokalt företag kan ge större möjlighet att ifrågasätta fakturor direkt, medan ett utländskt företag man aldrig träffar kan vara svårare att driva ett ärende mot. Att läsa avtalet noga, dokumentera bilens skick och ha koll på vad som räknas som normalt slitage, övermil och andra extraavgifter är därför avgörande för att slippa obehagliga överraskningar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.