Att betala för Spotify, Netflix och andra streamingtjänster är vardag för många. Men nu tar Volkswagen konceptet till en ny nivå. Och lägger hästkrafterna bakom en betalvägg.
Köper du en eldriven Volkswagen ID.3 Pro eller Pro S i Storbritannien får du på pappret 204 hästkrafter. Men bilen är byggd för att kunna leverera 231 hästkrafter. Och den extra prestandan släpper VW bara fram om du betalar. Men det verkar som att det även kommit till Sverige, om man får tro VW:s egen hemsida.
Volkswagen uppger att uppgraderingen ökar effekten med 27 hästkrafter och vridmomentet från 265 till 310 newtonmeter, utan att räckvidden påverkas i Storbritannien. Eftersom bilen redan är registrerad med den högre effekten krävs heller ingen ändring hos försäkringsbolaget. I Sverige vet vi dock inte så mycket mer utöver att paketet finns – men du behöver en ID.3 för att faktiskt veta hur mycket det kostar.

Priset i Storbritannien ligger på cirka 214 kronor i månaden. Det är nästan lika mycket som Spotifys dyraste abonnemang och nästan dubbelt så mycket som deras billigaste för 129 kronor i månaden. Väldigt likt en streamingtjänst med andra ord. Vill du slippa månadsavgiften kan du köpa uppgraderingen som en engångskostnad för cirka 8 400 kronor. Då följer den med bilen även om den byter ägare.
Men frågan är hur marknaden tar emot idén. Andra biltillverkare har redan testat liknande upplägg. BMW fick hård kritik när de ville ta betalt för att aktivera värmestolar och Polestar erbjuder en prestanda-”unlock” för sin elbil.
Samtidigt kommer det säkert som med såna här digitala spärrar att gå att “jailbreaka” elbilen för att få tillgång till prestandan utan att behöva betala extra. Men även om det säkert lockar vissa att hacka bilen för att få extra kraft gratis, kan det innebära både indragen garanti och risk för juridiska åtgärder från VW.
Vi har sökt Volkswagen Sverige för en kommentar om Performance-Upgrade paketet för ID.3 i Sverige fungerar som det brittiska och vad det kostar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.