Här är goda nyheter för dig som funderar på att köpa elbil.
I varmt väder kommer bilarna längre än den angivna WLTP-räckvidden.
Allra längst kommer Tesla Model 3.
Hela 655 km, enligt ett nytt norskt test.
Oroar du dig för att behöva stå i långa laddköer i sommar? Med rätt elbil kan du komma hela vägen utan laddstopp, visar ett nytt test i norska Motor. Den allra nyaste elbilarna är så effektiva att du kommer över 60 mil med fulladdat batteri i perfekta sommarförhållanden.
Allra längst kom Tesla Model 3 Long Range i testet. Teslan rullade 655 km med en genomsnittlig förbrukning på 12,4 kWh/100 km. Det är fyra mil längre än vad Tesla själva anger enligt WLTP-normen.
Även Ford Mustang Mach-E kom riktigt långt i testet: Över 61 mil. Men ännu bättre i förhållande till den angivna räckvidden gick det för nya BMW iX3. BMW:n kom 556 km, över 100 km längre än vad BMW själva lovar.
Volvo och Polestar har tidigare fått kritik för att deras elbilar har kort räckvidd. Polestar har till och med blivit stämda i Norge. Men när vädret är varmt lever de upp till tillverkarnas löften. Polestar 2 kom 467 km, bara tre km kortare än vad tillverkaren anger. Volvo XC40 kom nästan lika långt, 445 km, vilket är tre mil längre än Volvos angivna räckvidd.
Testet gjordes på en slinga genom Oslo och vidare på E6 upp till Hjerkinn. Bilarna kördes på hastighetsgränsen tills de stannade på grund av tomt batteri. Endast tre bilar hade lägre förbrukning än vad tillverkaren anger.
Modell (officiell WLTP-räckvidd) | Räckvidd i testet | Genomsnittlig förbrukning |
Tesla Model 3 LR (614 km) | 654,9 km | 12,4 kWt / 100 |
Ford Mustang Mach-E RWD (610 km) | 617,9 km | 15,0 kWt / 100 |
Volkswagen ID.3 Pro S (539 km) | 564,0 km | 13,5 kWt / 100 |
BMW iX3 (450 km) | 556,2 km | 13,3 kWt / 100 |
Ford Mustang Mach-E AWD (540 km) | 551,9 km | 16,0 kWt / 100 |
Volkswagen ID.4 1st Max (487 km) | 532,0 km | 14,5 kWt / 100 |
Audi e-Tron GT four (468 km) | 528,1 km | 16,1 kWt / 100 |
Skoda Enyaq High + Suite (520 km) | 522,0 km | 14,5 kWt / 100 |
Hyundai Ioniq 5 (460 km) | 502,0 km | 14,4 kWt / 100 |
Polestar 2 (470 km) | 467,0 km | 16,6 kWt / 100 |
Tesla Model 3 SR (448 km) | 454,4 km | 12,2 kWt / 100 |
Mercedes-Benz EQA (417 km) | 451,8 km | 15,0 kWt / 100 |
Volvo XC40 Recharge (415 km) | 445,4 km | 17,5 kWt / 100 |
Xpeng G3 (451 km) | 438,9 km | – |
Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km) | 421,0 km | 13,3 kWt / 100 |
Citroën ë-C4 (350 km) | 345,0 km | 13,1 kWt / 100 |
Opel Mokka-e (324 km) | 332,4 km | 13,8 kWt / 100 |
Fiat 500 (298 km) | 307,8 km | 12,4 kWt / 100 |
Honda e (210 km) | 236,2 km | 13,4 kWt / 100 |
Mazda MX-30 (200 km) | 219,6 km | 13,2 kWt / 100 |
Hyundai Kona (484 km) | 537,0 km | 12,1 kWt / 100 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter