Så fungerar EGR-ventilen på din bil

EGR-ventilen har en viktig funktion som de flesta inte känner till. Men hur fungerar den egentligen? Det ska vi gå igenom nu.

Tänk dig att du kör din bil en helt vanlig dag och allt är precis som vanligt. Men när du plötsligt tar en snabb titt på instrumentbrädan upptäcker du genast att motorlampan lyser. Du fylls av en rad negativa känslor som skräck, rädsla, ilska och frustration. Du tar dig sedan till närmaste verkstad med bilen, och mekanikern berättar att bilens EGR-ventil är trasig, något som genast får dig att fundera på vad en EGR-ventil egentligen är.

Vad är en EGR-ventil? 

EGR-ventil är en typ av ventil som är monterad på din bils motorinsugningsgrenrör. EGR står för Exhaust Gas Recirculation, och syftet med ventilen är att se till att avgasåterledning sker. Vad som menas med det är att en viss mängd av avgaserna från motorn skickas in i förbränningskammaren en andra gång. Detta sänker förbränningstemperaturen och gör att avgaserna i fråga återanvänds, vilket leder till ett reducerat utsläpp av kväveoxider (NOx) och överlag mindre föroreningar.

Kväveoxider som NOx är en av många skadliga föroreningar som släpps ut i atmosfären på grund av våra avgaser. Genom att EGR-ventilen sänker temperaturen i förbränningskammaren bidrar den också till att motorn kan arbeta mer effektivt. Detta leder i sin tur till något lägre bränsleförbrukning.

Hur fungerar EGR-ventilen

EGR-ventilen översvämmar inte motorn med avgaser. Vid första starten är den helt stängd. Men efter att motorn har startats öppnas den och stängs beroende på belastningen. Vid tomgång kan ventilen vara öppen till 90 procent så att flödet ökar. Vid denna tidpunkt är det inte heller särskilt mycket avgas i förbränningskammaren alls. Men när bilen körs ökar motorvarvtalet och belastningen. Då minskas EGR-flödet, vilket skapar en syrerikare miljö, skriver Autodoc.

Vanliga problem med EGR-ventilen  

Om EGR-ventilen har något fel kommer motorns varningslampa att börja lysa. Du kanske tvingas byta den då, men det finns också en del saker du kan testa för att eventuellt lösa problemet själv. Du kan testa att accelerera med full gas vid några tillfällen. När du gör detta arbetar inte EGR-ventilen med avgasåtercirkulation, eftersom förbränningen vid en sådan acceleration kräver mesta möjliga syre. Du kan även testa att rengöra den, skriver Carbuzz.

Ett vanligt problem som kan uppstå med EGR-ventilen är att det fastnar sotsamlingar på den. Detta kan leda till problem för motorns gång, och i extrema fall kan problem med ventilen leda till motorstopp.

Om du har kört med en igensotad ventil för länge är den svår att laga. Då måste du köpa en ny. Priset på ventilen varierar, men det kan vara allt från 800 till 4000 kronor.

Vanliga frågor om EGR-ventilen

Vad händer om EGR-ventlien går sönder

En trasig EGR-ventil kan leda till en ojämn tomgång, dålig acceleration, höga yttertemperaturer och sämre kraft. Detta beror främst på ifall ventilen har fastnat i ett öppet eller stängt läge.

Kan en dieselbil köras utan EGR-ventilen

Äldre dieselbilar hade inte ens ett EGR-system, och det dröjde fram till 2003 innan det började bli vanligare. Alla dieslar kan köra utan EGR-ventil, men utsläppen kommer att bli mycket smutsigare.

Ökas effekten om man tar bort EGR-ventilen

Genom att ta bort EGR-ventilen kan effekten i en motor öka. Men varje motor reagerar olika. Det är även olagligt i Sverige att ta bort ventilen och kan leda till böter. Bilen behöver inte en EGR-ventil för att fungera, men den krävs för att utsläppsreglerna ska kunna uppfyllas.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt