Lotus Omega är en av 90-talets mest mytomspunna sportsedaner. Med hjälp av ett listigt knep kan fartspärren tas bort, och bilen toppar 305 km/h. Nu säljs en riktigt fin Lotus Omega i Sverige.
Det var förmodligen inte jättemånga som hade trott att den gubbiga Opel Omega skulle bli en av 1990-talets mest legendariska prestandabilar. När Lotus tog fram sin sport-sedan Omega baserade man den på en vanlig Opel Omega 3000. Familjebilen fick flera smarta ändringar och förvandlades till ett riktigt fartmonster som körde ifrån det mesta.
Totalt byggdes det enbart 950 exemplar av Lotus Omega. Jämfört med Opel Omega 3000 fick Lotus prestandamonstrets kaross små förändringar: ny spoiler, Lotus-emblem på skärmarna och bakluckan samt en rejäl breddning av hjulhusen. Kylventilerna på motorhuven avslöjar också att en förändring skedde där under.



Lotus använde Opels raksexa från 1968 som grund. Trelitersmotorn borrades upp till hela 3,6 liter, och de försåg den dessutom med två Garrett T25 turboaggregat, en intercooler och en smidd vevaxel. Dessutom fick den smidda Mahle-kolvar och nya vevstakar som Lotus själva tog fram. Växellådan hämtades från superbilen Corvette ZR-1 och diffen från Holden Commodore. Resultatet var sensationellt, och motorn lämnade 382 hästkrafter och 568 Newtonmeter – men många hävdar att den var betydligt mer kraftfull än så.
Toppfarten för Lotus Omega var officiellt sett 285 km/h. Men genom ett hemligt knep ska bilen gå ännu fortare. Om föraren låter spärren gå i på femte växeln och sedan växlar upp till sjätte, toppar bilen 305 km/h. Lotus Omega körde i början av 1990-talet ifrån både BMW M5 och Mercedes 500 E på autobahn, liksom de flesta Porsche-modeller.



Nu säljs en av dessa sport-sedaner i Sverige. Den är från 1991 och levererades till sin första ägare i Tyskland. Där stannade den fram till 2004, då den köptes av en svensk ägare. I Sverige har bilen haft två ägare och totalt har den rullat 13 350 mil.
– Med sin aggressiva design, kompromisslösa prestanda och kultstatus är detta en ikon som ytterst sällan bjuds ut till försäljning och än mer sällsynt att finna på den svenska marknaden, skriver Bidders Highway.
När det kommer till bilens skick har den en del skador på exteriören. En av dessa skador är en mindre buckla på vänster bakdörr. Interiören ska fortfarande vara i bra skick, men innertaket ska ha skador vid kanterna som gör att det hänger.
– Ratt, knappar och reglage är också original och i gott skick, skriver Bidders Highway.


Bilen säljs av Bidders Highway och budgivningen öppnar om två dagar.
– För dig som söker ett välvårdat och högintressant samlarobjekt är denna Lotus Omega ett givet val. Kombinerad historik från Tyskland och Sverige, hög originalitet, dokumenterad service och många unika tillbehör gör detta till ett ypperligt exemplar för både entusiastägande och långsiktig investering, avslutar Bidders Highway.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.