Den tyske mannen trodde han gjorde allt rätt. Elbil, tyst körning och noll utsläpp – ändå kom böteslappen. Och när han försökte överklaga blev det tvärstopp.
I flera tyska storstäder har hastigheten sänkts till 30 km/h på huvudvägar som en del av arbetet för renare luft för att minska utsläppen. Skyltarna motiverar reglerna med texten “Luftreinhaltung”, alltså luftkvalitet. En elbilsägare ansåg att han hade rätt att köra fortare än så för att han inte bidrog till utsläppen. Men regeln gäller alla fordon – även elbilar.
Elbilsägaren ansåg det hela var orimligt. Han följde ju själva syftet med skylten att minska utsläpp. Hans bil var utsläppsfri. Därför vägrade han godta böterna och tog ärendet till domstol. Först avslogs hans fall i en lokal instans. Sedan försökte han gå vidare en högre instans men där stoppades allt direkt. Domstolen vägrade ens ta upp överklagandet.

En jurist berättar för Auto Bild, som rapporterar om detta, varför elbilsägare inte är undantagna.
– Det är som med tilläggsskylten “Lärmschutz”, alltså bullerskydd. Skyltar av den typen förklarar varför regeln finns, men ändrar inte vilka som måste följa den.
Med andra ord handlar skylten om att skapa förståelse. Inte om att ge undantag. Alla bilar, oavsett om de går på bensin eller el, måste hålla samma fart. Det finns ytterligare en detalj som många glömmer. Elbilar är inte helt utsläppsfria och de påverkar luften mer än många tror. Elbilar kan bland annat slita ut däck snabbare eftersom de kan väga flera hundra kilo mer än en bensin- eller dieselbil.
Vi har också skrivit om hur en EU-rapport nyligen slog fast just detta – att elbilar är långt ifrån utsläppsfria. Slitaget från bromsar, däck och vägar är en större källa till skadliga partiklar än avgaser. Och där bidrar elbilar, eftersom de bland annat kan väga flera hundra kilo mer än diesel- och bensinpilar på grund av det tunga batteriet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.