Ny konkurs – stor bilhandlare i Stockholmsområde går omkull. Juni blir en nattsvart månad med stort antal konkurser bland bilhandlare.
Efter en minskning av konkurser bland bilhandlare i vår ser juni ut att bli en dyster månad. Flera stora bilhandlare har redan gått i konkurs. Bland annat en stor märkeshandlare i Umeå. På onsdagen kom nyheten att det stora bilhandelsbolaget Solutum est Invest i Stockholm har begärt sig själva i konkurs.
Enligt den senaste redovisningen omsatte företaget 160 miljoner kronor. Ett antal exklusiva sportbilar står registrerade på firman Men enligt konkursförvaltaren är företaget är tomt på tillgångar och har inte haft någon verksamhet på länge. Vi har sökt den tidigare företrädaren för en kommentar.
– Eftersom jag inte har hunnit sätta mig in i företaget och vad som hänt dem, är det också för tidigt att säga något, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén.
Konkursförvaltaren har försökt etablera kontakt med bolaget. Arbetet kommer att pågå under lång tid.
– Min kollega har haft ett samtal med en ställföreträdare. Vi får se längre fram vad som kommer att visa sig under utredningens gång. Eftersom det är ett tomt bolag så är det inte lika akut arbete.
Detta är inte den första konkursen i bilbranschen. Under juni har de duggat tätt. Bara under de senaste dagarna är det flera bilhandlare i Sverige som blivit insolventa och ansökt om konkurs. Om vi ser över hela året kan man nästan tala om en massdöd.
– Jag har märkt att det är tufft i motorbranschen. Vi har flera konkurser, det är inte bara mindre seriösa bolag, utan även aktörer som har haft helt rent mjöl i påsen. Vi arbetar för närvarande med en rekonstruktion av en seriös aktör, avslutar Niklas Emthen.
Hos Motorbranschens Riksförbund ser man oroligt på utvecklingen. Konkursade bilhandlare är ett problem som hotar hela branschen. På sistone har starkare krona och minskad export gjort det extra tufft.
– Det är tredje dåliga året på raken. Många har levt på gammalt kapital, där handlarna byggt upp ett värde i bolaget under många år, nu har det gröpts ur under tre år och ofta är det inte lönsamheten utan likviditeten som driver konkursen, det finns inga tillgängliga pengar kvar i bolagen, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig hos MRF.
Han ser en klar anledning till att så många har så stora problem.
– Jag har märkt att det är tufft i motorbranschen. Vi arbetar för närvarande med en rekonstruktion av en seriös aktör, avslutar Niklas Emthen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.