BMW kan ta tillbaka räckviddsförlängare enligt obekräftade uppgifter. Biljätten var en av de första att lansera tekniken för mer än tio år sedan.
Allt fler biltillverkare utvecklar EREV-bilar som har blivit populära i Kina. Det är elbilar som har en bensinmotor som driver en generator som kan ladda batteriet. BMW var en av de första att använda räckviddsförlängare redan 2014 i sin REx i3, men valde att lägga ner tekniken några år senare. Nu verkar det däremot som om BMW överväger att återinföra räckviddsförlängaren.
BMW ska just nu vara väldigt intresserade av att återinföra räckviddsförlängare till sina elbilar, enligt källor till Automobilwoche. Biljätten hoppas att EREV-bilarna skulle kunna öka den tyska biljättens verksamhet i Kina, där det största intresset för biltypen finns idag. Men BMW tror även att tekniken skulle gå hem i Europa och Nordamerika. Nyligen avslöjade även Volkswagen att de kommer att införa räckviddsförlängare till sina elbilar.

BMW ska dessutom redan nu ha börjat utveckla sin nya EREV-teknik tillsammans med ZF, enligt Autocar. Den tyska bildelsgiganten visade upp sin nya bensindrivna räckviddsförlängare för elbilar på bilmässan i Shanghai. ZF har redan levererat räckviddsförlängare till Londontaxi-bilar, men den nya tekniken ska kunna monteras i elbilar både med 400- och 800-voltsarkitektur.
BMW ska redan nu testa ett EREV-system i en prototyp som sägs ha en räckvidd på uppemot 100 mil. Prototypen kan komma ut på marknaden redan 2026, enligt Electrive. En hel del talar för att EREV-bilar kan komma att slå ut laddhybrider i framtiden. BMW kommer dessutom att kunna bygga vidare på en teknik som tillverkaren redan har investerat tid och pengar i för flera år sedan.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.