Här är tipsen som kan rädda din bilmotorn när den gått många mil. En erfaren mekaniker listar 5 viktiga saker som många glömmer.
En bil som passerat 16 000 mil har förmodligen levererat många problemfria år. Men det är också en gräns där många delar börjar bli slitna. Den som vill köra vidare utan trubbel gör klokt i att se över några kritiska punkter. Det menar en erfaren mekaniker från USA som på TikTok delar sina råd på kontot Andy’s Auto Service.
Drivremmen
Först på listan är drivremmen som driver viktiga komponenter som generator, vattenpump, servopump och ibland även AC-kompressorn. De flesta moderna bilar har bara en sådan rem och den är tillverkad i gummi som slits med åren. Särskilt efter många kallstarter och temperaturväxlingar. En sprucken eller uttorkad rem kan gå av plötsligt och få bilen att stanna helt. Har remmen inte bytts på länge, är det hög tid när mätaren passerat 16 000 mil.
@andysautoadvice 5 maintenance items I recommend having done on your car at 100k miles. #carmaintenance #vehiclemaintenance #cartips #caradvice #carexpert #carstuff #top5 #mechanic #helpfultips #carfixing #carissues ♬ original sound – Andy’s Auto Advice
Tändstift
Ett annat tips rör tändstiften. De är små och billiga delar men avgörande för att motorn ska tända bränslet korrekt. Om stiften är slitna eller igensatta försämras både prestanda, bränsleekonomi, och i värsta fall kan bilen bli svår att starta eller inte starta alls. Många tillverkare rekommenderar byte vid 12 000–15 000 mil beroende på stifttyp så har det inte redan gjorts är det ett klokt drag.
Kylvätska
Vidare nämner Andy något som ofta glöms bort: kylvätskan. Den skyddar mot både överhettning och frost, men vätskan åldras och förlorar sin effekt över tid. Det räcker inte alltid att bara fylla på. En ordentlig spolning av systemet hos en verkstad tar bort rost, smuts och beläggningar som annars kan blockera flödet och leda till dyra skador på till exempel värmepaket eller topplock.

Bromsvätska
En annan vätska som felaktigt anses hålla “livet ut” är bromsvätskan. I själva verket är den hygroskopisk vilket innebär att den drar åt sig fukt ur luften. Det sänker kokpunkten och gör bromsarna sämre, särskilt vid hård inbromsning eller tung last. De flesta experter rekommenderar byte vartannat till vart fjärde år oavsett körsträcka. Men om du inte gjort det tidigare är 16 000 mil definitivt en gräns att ta det på allvar.
Differentialolja
Sist men inte minst är differentialoljan. I bilar med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift smörjer den kuggarna som gör att hjulen kan snurra i olika hastigheter, något som sker varje gång du svänger. Om oljan är gammal eller kontaminerad ökar slitaget snabbt. Byte av differentialolja är ofta billigt i förhållande till vad en trasig differential kostar att reparera. Det är ett klassiskt exempel på underhåll som är lätt att strunta i men dyrt att glömma bort.
Sammanlagt handlar det om åtgärder som kan ge dig tusentals mil extra med samma bil. Samtidigt minskar risken för plötsliga och dyra problem. Inget av det här är särskilt komplicerat eller dyrt. Det är bara lätt att skjuta upp.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.