I Ryssland förbjuds importerade taxibilar. Här är listan med de bilar som fortfarande kommer att vara tillåtna. Bilarna imponerar inte på den ryska taxibranschen, som spås få det tufft framöver.
Efter att Rysslands president Vladimir Putin besökte en Lada-fabrik började den ryska statsduman utveckla en ny lag som skulle förbjuda utländska taxibilar. I mitten av maj antogs den nya lagen, som enbart kommer att tillåta bilar som tillverkats i Ryssland eller producerats under särskilda villkor, att användas som taxibilar. Den nya lagen börjar gälla redan i mars 2026.
Syftet med lagen är att öka försäljningen av inhemska bilmodeller som Lada. Nu har också ryska statsduman publicerat en lista över vilka bilar som kommer att få användas som taxibilar framöver. Det är Lada Granta, Lada Vesta och Lada Aura. På listan hittar vi också kinesiska bilar som Haval Jolion, Haval F7/F7x, BAIC U5 Plus och Kaiyi E5.

De kinesiska bilarna tillåts eftersom de kommer att byggas i Ryssland och anses vara tillräckligt ryska. Rysslands största biltidning Za Rulyom anser att bilarna på listan kommer att fungera okej som taxibilar, men de kommer inte att vara särskilt bekväma eller rymliga som de taxibilar som används idag. Bilmärket Haval tillhör den kinesiska koncernen Great Wall Motor, som idag säljer bilar av märket Ora i Sverige.
Tidigare har den ryska tidningen Gazeta intervjuat experter som tror att den nya lagen kommer att få stora negativa konsekvenser för taxibranschen. Idag består merparten av den ryska taxiflottan av importerade bilar, och redan nu har den nya regeln kritiserats hårt. Natalia Lozinskaya, som är vd för det ryska nationella taxirådet, tror att den lagliga taxiverksamheten kommer att minska avsevärt och att det kommer att bli dyrare att åka taxi i Ryssland.
– Branschen är oerhört förvånad över att lagförslaget har antagits, säger Natalia Lozinskaya.
Enligt en analys kan den nya taxilagen tvinga över en halv miljon taxiförare att sluta. Dmitry Kovalenko, som är vd för många taxibolag, hävdar att de ryska taxiförarna inte vill byta till inhemska bilar eftersom de inte uppfyller kraven på komfort för både föraren och kunden.
– Passagerare är också kritiska till inhemska varumärken, säger Kovalenko.
Lagen kommer som sagt att börja gälla redan nästa år i de flesta regionerna, men i Kaliningrad och Sibirien träder lagen inte i kraft förrän 2028. I regionen Primorje kraj i östra Sibirien kommer lagen att börja gälla först om fem år.
Här är bilarna som är godkända som taxibilar av ryska statsduman:
Lada Granta
Lada Vesta
Lada Aura
Haval Jolion
Haval F7/F7x
BAIC U5 Plus
Kaiyi E5
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.