Northvolt drar i nödbromsen – igen. Efter att Scania slutat köpa batterier ställs konkursade fabriken på sparlåga och kan stängas helt 1 juli.
– Konkursförvaltaren säger att produktionen av celler aldrig har varit bättre än under konkursen, med bara en tredjedel av personalen, säger en anställd som deltog i ett internt möte för personalen till Norran.
Northvolts enda kund Scania slutar att köpa batterier. Som en följd av det stoppas det mesta arbetet i fabriken i Skellefteå i juni. Detta trots att produktionen aldrig gått bättre tidigare, med en tredjedel av personalstyrkan. En del av de 900 anställda kommer att få arbeta kvar för att fabriken inte ska bli förstörd, berättade konkursförvaltaren Mikael Kubu på ett personalmöte idag. Vilka som får jobba kvar blir klart på måndag. Om ingen köpare plötsligt kommer stängs fabriken helt 1 juli.
– Detta upplägg är dock inte långsiktigt hållbart för en ensam intressent och därmed inte heller för konkursboet. Därför kommer det ske en långsam nedtrappning av battericellsproduktionen i Northvolt Ett med målet att avstanna den 30 juni. Arbetet med att finna en köpare fortskrider, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu i ett uttalande.
Förhandlingar om att sälja olika delar av Northvolt pågår. Det finns uppgifter om en potentiell köpare av Northvolt Ett. Samtidigt kan konkursboet vara på väg att sälja Northvolt Labs i Västerås. De har förhandlingar och besked kan komma i mitten av nästa vecka om affärerna går i lås. Även flera andra delar av Northvolt kan säljas och förhandlingar pågår, uppger Norran.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter