Nya hyperbilen Mercedes-AMG One får skyhöga servicekostnader. Att göra 5000-milaservice på bilen med Formel 1-teknik kan gå loss på 9 miljoner kronor.
Efter tre års extra utvecklingsarbete är Mercedes äntligen klara med hyperbilen One. Den får 1063 hästkrafter och kostar 33 miljoner kronor. Bilen har teknik som är hämtad direkt från Formel 1, bland annat en 1,6-liters V6-motor som tidigare satt i Mercedes F1-bil säsongen 2015.
Något som också är på Formel 1-nivå är servicekostnaderna. En köpare har publicerat delar av försäljningskontraktet på Instagram. Där anger Mercedes-AMG att One “kräver service var 5000:e mil utöver de vanliga serviceintervallerna, så att kritiska drivlinans komponenter kan kontrolleras och bytas ut om nödvändigt.” Denna tjänst kan kosta upp till nio miljoner kronor (850 000 euro)”, om hela drivlinan behöver ses över. En service där alla oljor och vätskor byts ut ska göras en gång om året eller efter 500 mil. Den lär heller inte vara billig.
AMG One visas upp första gången för offentligt på Festival of Speed i Goodwood 23 till 26 juni. Mercedes AMG-One har två säten, en kolfiberkaross och en drivlina på en kolfibermonocoque i form av Formel 1-mittmotor med hybridteknik och en elektriskt driven framaxel. Bilen har en toppfart på 352 km/h. Bilen har fyra elmotorer, två på framhjulen, en på vevaxeln och en på turbon. 1,6-liters V6:an från Formel 1-säsongen 2015 startar när fyra katalysatorer är förvärmda. One spurtar från 0 till 200 km/h på sju sekunder.
Mercedes svenske vd Ola Källenius sa nyligen att de måste varit fulla när de sa ja till att utveckla projektet Mercedes-AMG One.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter