Vinterkylan kom tidigt i år och nu är säsongen med isiga och nerkylda bilar här. Det är lätt att göra misstag när du ska värma upp din bil – här är råden för att få en varm bil snabbt.
Många gör onödiga misstag när de ska värma upp en djupfryst bil. Det bästa är naturligtvis att ha bilen i ett varmgarage eller att förvärma den med motor- och kupévärmare, men långt ifrån alla har alltid den möjligheten. Det mest grundläggande är att skrapa bort isen från rutorna – att köra med frusna rutor är både farligt och kan ge höga böter. Men det finns också några saker att tänka på när du ska värma upp bilen invändigt.
Vanligaste misstagen när bilen ska värmas upp
Låter bilen stå på tomgång tills motorn är varm
Att värma upp bilen genom att låta den stå på tomgång i flera minuter innan du ska åka iväg är en gammal klassiker. Visst, bilen blir varm, men det är både olagligt och dåligt för miljön. Alla svenska kommuner har ordningsregler som vanligen endast tillåter att bilar får stå max en minut på tomgång, överträdelser kan ge dryga böter. En kall motor som står på tomgång släpper ut mycket avgaser i närområdet helt i onödan. Det kan också leda till att du får bilen stulen. Det räcker att låta bilen vara igång en halv minut innan du kör iväg.
Drar på fläkt och defroster för fullt direkt
Många drar på värmen, fläkten och defrostern för fullt det första de gör när de sätter sig i bilen. Men bilen kommer sannolikt att värmas upp långsammare om du gör det. Vänta istället en halv till en minut innan du slår på vindrute-defrostern så hinner motorn få upp lite värme. Att skruva upp klimatanläggningen på max temperatur ger oftast inte snabbare värme i bilen än att låta den stå på det gradantal du önskar. Moderna bilar har klimatautomatik som optimerar uppvärmningen, utan att du drar på full värme.
Stänger av luftkonditioneringen på vintern
På vintern behövs väl inte luftkonditioneringen? Jo, det gör den faktiskt, den avfuktar luften i din bil och gör så att du får mindre imma på rutorna. Om du stänger av AC:n får du mer fukt inne i bilen som sedan kan frysa till is på rutorna när du parkerar bilen. Dessutom kan AC:n gå sönder om du inte kör den på en hel vinter. Så du kan med fördel låta AC:n vara på.
Använder återcirkulation på vintern
På sommaren kan det vara befogat att återcirkulera luften för att snabbare kyla ner bilen, men på vintern har vi ofta fuktiga skor och kläder i bilen, och det är oftast en dålig idé att försöka få värme snabbare genom att återcirkulera luften, det finns stor risk att det blir väldigt fuktigt i bilen. Fukten fryser sedan till is på rutorna.
Litar inte på automatiken
Moderna bilar har ett avancerat klimatsystem med en eller flera temperatursensorer i kupén. Oftast är bilens dator väldigt duktig på att fördela luften rätt, men många bilägare verkar inte lita på automatiken utan väljer själv att styra fläkthastighet, använder maxvärme och vart luften ska gå. Ibland kan det vara befogat, men oftast får du ett sämre klimat om du inte litar på klimatautomatiken.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter